Ще ти дам един линк,който ще те отведе в света на видеото.
Заповядай
Преглед за печат
Ще ти дам един линк,който ще те отведе в света на видеото.
Заповядай
Хаха с подобна машина и баба ми ще ги скове, но в клипа не се упоменава с какъв размер пирони, което е всъщност главния въпрос.
Баба ти ще може ,но ти явно не.
Ох , като знам последните години продукцията на ЖИТИ-Русе .
Като гледам колегите, доста са се заиграли в отговора на поставените от теб два въпроса. Предполагам е така, защото има доста написано във форума. Моя съвет е първо да вложиш необходимите усилия да го прочетеш и тогава, ако не ти е ясно, да си зададеш въпросите ;)
Аз лично кова с пирони 1,5х20 мм.Приз зимата когато нямам друга работа си кова и пробивам рамки-предварително съм си направил сметка колко ще ми трябват. След като започне сезона,те са вече сковани и обтелени-готови за употреба.Препоръчвам ти през дългите зимни дни когато се чудиш какво да правиш да ковеш рамки.
Поздрави:Цветан Димитров
Сковавам рамките с пневматичен такер ,с дължина на скобите 25мм.Става изключително бързо и без НИКАКВИ подбити пръсти.За 1час сковавам 60бр. рамки.Предварително рамките са разпробити и със сложени капси/кабзи/ за да не се впива телта.Капсите ги продават в пчеларските магазини.Такера се захранва от компресор,който през лятото използвам за издухване на пчелите от магазините.Един магазин го свалям за 4-5минути.Телта НИКОГА не провисва,когато рамката е армирана вертикално.Аз слагам по 6 вертикални тела.Използвай само HrNi тел.Нея колкото и да я опъваш,никога не се къса.Помоли някой познат пчелар да ти покаже,не е трудно.Електрическият такер е слаб/купих го,видях че не става и го изхвърлих/Пирони 16мм, са къси.Кови само със скоби,става много по здраво.Успех!
Силни думи,евала -подкрепямам,НО НЕ МОГА ДА СЕ СЪГЛАСЯ С вертикалите поради това,че се получава вълнообразно изграждане в 60-70%от случаите-губи се естетиката и красотата на рамката,да не говоря за дадана-10бала вълнение.При хоризонталното обтелване+2-3вертикала се армира много добре и няма ни провисване, ни..................каквото и да е там,та дори и парафинени да са основите.
Това е един интересен въпрос! Сблъскахме се с него при конструирането на автоматизираната лепачка. Когато се лепи с ток, при кръстосано обтелване се получават къси съединения в местата на пресичане на вертикалните и хоризонталните телове. Трябва да се изолират местата на пресичане на вертикалния и хоризонталния контури. Това може да се направи по два начина:
- с термосвиваем шлаух. Има такъв с диаметър преди свиване 1мм. Нарязват се пръстенчета с дължина 2-3мм и още при обтелването на всяка хоризонтална линия се нанизват толкова броя, колкото са пресичанията с вертикалните линии. Рамката се поставя на станока за лепене на основите, пръстенчетата се наместват в местата на пресичане и се пуска ток по хоризонталния контур. Телта се нагрява, шлауха се свива и те се фиксират там. После се лепи основата, като на двата контура се подава едновременно или последователно ток. (контурите вече могат с някакви мостчета да се свързват последователни или паралелно в зависимост от вида на захранващото устройство)
- с малки хартиени кръгчета, изрязани с перфоратор за хартия. Рамката се поставя отново хоризонтално, взема се с пинцета едно кръгче, потапя се в лепило С200 и се подпъхва в мястото на кръстосване на теловете. После се лепи основата, като на двата контура се подава едновременно или последователно ток. (контурите вече могат с някакви мостчета да се свързват последователни или паралелно в зависимост от вида на захранващото устройство)
Съпротивлението на веригата при последователно свързване на контурите става 2R, а при паралелно - R/2 където R е съпротивлението на единия контур.
Така е! Това е вечното противоречие между бързина и качество. Има и един трети начин:
Подпъхват се картонени ленти близо до кръстоските (но не под тях!), така че късите да се отстранят. На всяка кръстоска се мазва по малко лак за нокти (бързо съхне и четчицата е много удобна за нанасяне). Когато лака изсъхне картоненните ленти се изваждат внимателно и с мултицет се проверява за късо съединение между двата контура.
Много лесно,конкретно в моя случай процедирам по следния начин.Работя с рутова рамка,с канал на горна и долна летва(в случая е без значение),слагам четири хоризонтала ,КАТО НЕ ПРЕПЛИТАМ двата вертикала който поставям,след което основата се нанизва (промушва)между 4 хоризонтала и двата вертикала.Основата е между тях,след което,поглеждайки основата се виждат 4 хоризонтала от едната страна и 2 вертикала от другата страна.Лепя първо хоризонталите,обръщам рамката лепя и вертикалите.Прокарването на основата между теловете започва от долна летва по посока горна,може би две три снимки щеше да ми спестят обясненията и щеше да ви стане по ясно(ха-ха):bigsmile:.
Вълнообразно се получаваше,когато рамката я обтелявах с 4 вертикални тела.След,като сложих 6 вече се получава
равномерен градеж без изкривявания.
Момчета,не мога да Ви разбера,защо толкова много усложнявате елементарната и лесна процедура по лепене на основите-какви картончета,какъв лак за нокти?Сложете 6 вертикални тела,назъбете ги със зеге и това е достатъчно.След като поставя основата в/у обтелената рамка,слагам стъкло с размерите на восъчната основа и пускам трансформатора за 7 сек.Под тежеста на стъклото восъчната основа потъва в телта и се получава идеална спойка.7 СЕКУНДИ БЕЗ МУЛТИЦЕТ.
Когато нещо не се прави по един начин от всички, то всеки си измисля свой си начин!:bigsmile:
Искам да попитам тези които сами си правят рамките,какъв материал използват за направа на рамки-талпи 3см. дебелина или някакъв друг?
И още един въпрос колко рамки приблизително излизат от 1куб. м. материал? Искам да си направя определен брой прави рамки без уширение,дб плодникови за собствена употреба,по скоро да се пробвам.
Е чи то при тия условия - прави, за тебе, да се пробваш - е много лесна работата. Зависи с какво разполагаш като машина и суровина и почваш лека-полека. Аз съм правил от талпи, от дъски, от сандъци, от стари черчевета /тегава работа/, парчета греди съм разбичвал на циркуляра дет режем дървата... И от друго сигур, ама сега това се сещам. Важно да е чам или липа още по-добре /това според мен/, иначе имам и от топола добре изсушена и май са само магазинни, така че нея засега не мога да я препоръчам публично. Рандемана ти си го смятай. Ако нямаш добри дърводелски умения спазвай много стриктно мерките за безопасност, щото когато работиш малки детайли на големи машини или па самоделки, бързо заминават пръсти.
П.п. Това последното не е от собствен опит, само наблюдения.
Използвам само липа.Тя има равномерна структура,без чекори/чепове/.Поръчвам си 3 см. талпи.Тази,с която ще работя догодина,ще я купя през април или май.За 8-9месеца дървесината изсъхва идеално.Математиката явно не ти е любима дисциплина,но със сметките ще трябва да се справиш сам:laughing:.
Машините, които трябват за направата ги имам, а колкото за уменията работил съм достатъчно на тях и все още са ми пълни ръкавиците. Исках приблизителна цифра за брой рамки от кубик,не защото не мога да ги сметна ,а защото много пъти теорията не се подтвърждава в практиката,особенно когато е нещо с което не се занимаваш професионално!
Та с моята калпава математика при заложени 10% загуби от материала и при едно към кесим разход за ток стигнах до извода,че само ще си губя времето, а няма да спестя кой знае какви пари,при положение, че не ми трябва и кой знае каква бройка. Та в крайна сметка се отказах от идеята и ще си ги купя!
Да прав си много трудно се изчислява рандемана при рамките - предварително не знаеш колко летвички ще се сцепят при коването или колко чепа ще изпаднат.....
В тубата се появиха руски клипове с иновативна рамка-при тази рамка вертикалните летви имат ширина 34мм.,нямат хофманов разширител, рамките по този начин застават плътно една до друга.Разстоянието между горните летви е 9мм.. Според руснаците при тези рамки, пчелите могат да подържат по-лесно температурата на пилото тъй като вертикалните летви са плътно една до друга и по тази начин се освобождават пчели свързани с отглеждането на пило.Според руснаците с тези рамки с отглеждането на пилото се занимават само 20 процента от досега ангажираните пчели и се освобождават 80 процента от пчелите занимаващи се отглеждането на пилото.Очаквам вашите мнения.
Така не се ли получава нещо като хралупа - естествения дом на пчелите? А как после разделят рамките за преглед или за вадене на меда?
Отстрани на рамките има свободно пространство, защото вертикалните летви имат размер 34 мм. .В тубата като напишете иновативна рамка излизат клиповете, според мен има някаква логика при направата на тези рамки защото зрително погледнато в плодника се получават двойни стени.
Нещо не ми се вързва. При ширина 34мм. и спазване разстояние между питите с междуосие на рамката 36-37мм. рамките няма да се допират. По мои сметки -луфт от 4-6мм.
Къде е иновацията ? При Хофман , горе 120мм. от рамките са допрени и затварят пространството.
"... иновативна рамка-при тази рамка вертикалните летви имат ширина 34мм.,нямат хофманов разширител, рамките по този начин застават плътно една до друга..."???:)
Горе между рамките луфта е 9 мм., защото вертикалните летви имат размер 34 мм..В тубата на руски напишете-Инновационная рамка.
В клипа човек акцентира че при тази рамка луфта е 9 мм.,иначе знам че при стандартната рамка е 12мм..
Руснаците са дали това име не съм аз го дал това име.Искам само да видя вашето мнение по въпроса а не да влизам в полемика.
Интересно беше твоето мнение. Моето би трябвало да е ясно : няма затваряне на пространство -луфт 4-6мм. Дали е 9мм. горе или 10-12мм., никакъв ефект.
Ако се допират рамките (34мм) се намаля разстоянието между две съседни пити и пчелите ще се блъскат една друга. За това са изчислили -ширина 36-37мм. на летвата.
Добре, например вертикалните летви ги оставиме 36-37мм.без хофманов разширител и намалиме с една рамка плодника за да можем да вадиме рамките за да използваме по малко пчели за отглеждането на пило.Това като идея как я виждате.
Ако имаме летва 36-37мм., дали с Хофман или цяла, няма как да намалим разстоянието между питите. Разстоянието може да се променя само на рамки без уширители.
При мен са такива и логиката е че пчелите се разстилат на по-тънък пласт и така покриват повече междурамия. Работи на пролет, по-късно се поставят в нормална позиция.
пп. За лесно вадене на рамките е добавено 5мм. в размера на плодника. При ДБ-12 - 12 х 37 =444мм. По стандарт -450мм.
Като го гледам клипа предната и задна част на рамките образуват плътна стена, тяхното становище е че по този начин се подобрява температурата свързана с отглеждането на пило тоест намалява се броят на пчелите участващи в този процес.
Да не е това : https://www.youtube.com/watch?v=X3TzmNFU-wU
Да това е клипа Атанасов.
Аз си мисля, че пчелите няма да се гъчкат както си мислите, а ще си направят място за сметка на рамките. А това не значи, че ще ги оставят симетрични, а ще е за сметка на едната пита.
Относно по-тясната рамка има споделено мнение във форума.
http://pchelari.com/forum/showthread...824#post119824
Атанасов не се сърдя за нищо, може би не съм описал информацията правилно опитвам се да съм полезен.Смятам че си заслужава да дискутираме тази рамка,може пък да се окаже добро решение.
Мисля, че ще се затрудни предвижването на пчелите по рамките. А също и вентилацията.
:laughing::laughing::laughing: "иновативната рамка" се е ползвала през 1915 в америка. Измислена от компанията "Kretchmer Manufacturing Company" и продавана в пчеларския им каталог от 1915 година. Хората се движат само със 102 години закъснение, но по-добре късно отколкото никога.....
Прикачен файл 8416
Прикачен файл 8417
Прикачен файл 8418
Имам няколко въпроса към колегите, които са почиствали използвани рамки в сода каустик.
Колко процентова разтвор ползвате или ако не ви се смята колко сода слагате на колко вода?
Разтвора горещ ли трябва да е или врящ?
Колко време трябва да престои рамката в разтвора?
Необходима ли е друга процедура освен изплакване след изваждането?
Заслужава ли си въобще цялата процедура?
До миналата година изхвърлях ползваните рамки. Миналата година спрях да хвърлям, че станаха много и ми досвидя, но после обтелването където се налага и изпъването на теловете беше отврат. Тази година пак имам няколко стотин рамки минали през топилката и се чудя как да подходя.
Процента по книги е 3-5 %. Ползвал съм сода на люспи с хладка вода. Престоя- на око, потопени изцяло. Какъв е бил % -дявол знае. Не трябва да е голям, защото ( според колега ) после се образува пяна и няма изплакване. Дали си струва : всичко е сметки, време, пари.. Ако правиш нови рамки, можеш да си работиш цяла зима и в хола, на винце и мезе. Ако ще обработваш стари рамки, трябва двор, течаща вода ... все работа на открито.
пп. Иначе стават, като нови (почти ).
Правил съм го веднъж 2003 година, на инвентара, предимно рамки в наследство от дядо ми. 2 % разтвор или на 100 литра вода 2 кг сода каустик на кристали. Водата трябва да ври и се топят и вадят веднага. След това миене. След това сушене. Почва да избива по тях нещо като бяла плесен, трябва да се чисти. Измятат се при съхненето на където си искат, трябва да са затиснати за да се избегне измятането. Не е за предпочитане този метод за дезинфекция. По-добрия вариант на куп по 15-20 и обгаряне с газова горелка. Ако имаш съмнения за болест, най-добре в печката.
Аз веднъж съм минавал през тоя филм със сода каустик, защото се сдобих с коварна болест по пчелите. Използвах 3% разтвор на сода каустик и вода. Потапях рамките в горещия разтвор (съда е в/у газовия котлон), след което изплаквам обилно, но въпреки това рамките побеляват. Проблем създава и прополиса и восъка, който образува пяна на повърхността след ентата рамка и при изваждането, остават по нея. Така ги оставих да презимуват на открито. Дъжда и снега съпроводен със студа, им повлияха перфектно - изчисти се всичко. Обгарял съм ги и с газовата горелка, там проблема е, че почерняват и е добре да се оставят на открито зимъска, поради същата причина. Напоследък не правя допълнителни манипулации по рамките. Изваждам ги от топилкита, оставям ги на открито и после пристягам телта, където е необходимо поставям нова, както и някоя друга скоба с такера и отново в кошера.
Моя метод на дезинфекция на инвентара след основната паша и свалянето от кошера е с Мравчена киселина. На кумин и отгоре изпарител за МК, като няма изпарител става с парцали, легени и др. За този метод съм чел в статия от нета преди години на английски. В последната си лекция проф. Гургулова дава точни указания за метода, на 1 м3 се слага 120 мл МК 60 %. Освен МК тя препоръча и оцетната киселина само защото била по-евтина. Престоя трябва да бъде 4 дни, така се убиват ноземните спори. За предпочитане е МК да не се разрежда, да се слага 85 % така както я продават.
Пробвах преди години по руския метод с оцетна киселина, магазинните рамки в магазините и на комин в помещение. Отгоре затворени с фазер или каквото има. Върху рамките на най-горния магазин поставях много плитка паничка пълна с домашен ябълков оцет, който се изпарява за около седмица и нещо. След това наливах през две седмици оцет до настъпването на студовете. Рамките се запазиха без молци. Осите идват малко повече, ама нейсе.
Само да обърна внимание, че Рости пита : как се почистват рамки, а не как се дезинфекцират.hi;
Да, моето желание е с възможно най-малко труд да премахна налепите от восък прополис и т.н. от рамки които вече са минали през парна восъкотопилка.
Пробвал съм да обгарям с горелка, но е бавно,мръсно, некачествено и опасно. Восъка и клея се палят, капят, понякога рамката почернява, защото където восъка или клея е по-дебел трябва да задържиш пламъка. В сглобките и в отворите за тела всичко остава - там не може да се загрее достатъчно, поне така изглежда. Става по-лесно, но пък бавно ако преди това восъкът се остърже - подпирам рамката в шкембето, хващам ножа в двата края и всяка летва от всяка страна я стържа. При тази технология не можеш да запазиш теловете и трябва наново да се зателват.
Във фирмата, в която работя ги слагаме в парова топилка заедно с питата. След като спре да изтича восък (проверява се с поднасяне на съд със студена вода или студен предмет - нож, например, под чучура) рамките се вадят и веднага се слага следващата партида, а извадените се почистват, докато са топли. Ако не са били нападнати от молци само едно изтръскване е достатъчно, но ако има паяжини, те се оплитат в теловете и трябва да се чистят. При необходимост теловете се обтягат и са готови. Ако не са били яко сковани и се е разчитало предимно на лепило, то имай предвид, че лепилото се разпада от парата. Този вариант ми е най-лесен и бърз и сега си правя парна восъкотопилка. Отделянето на восъка от троптината и почистването на рамките са събрани в една операция и не се налага предварително изрязване на троптината, за разлика от другите два начина.
Относно натриевата основа. Пробвах миналата година с прибл. 5% и температура - до завиране, след което ги оставям малко да киснат. Неприятното е, че восъка влиза в реакция със содата и се осапунява. Получава се бяло вещество, което изплува на повърхността и като вадиш рамките полепва по тях. Не се разтваря във вода и трудно се отстранява. Спасението е или след това да се поставят във вряла чиста вода, за да се изплакнат, или преди да се извадят да се отстрани бялото сапуноподобно вещество от повърхността на ваната, например като се налива вряла вода, за да прелее или се отлива или изгребва. Пробвах, като преди да ги извадя разбутах пяната, за да отиде на края и тогава излязоха сравнително чисти. От резултата като качество съм много доволен, но нали разбираш-ръкавици, химическа предпазна маска, особено ако си на закрито и риска да се полееш не са за пенебрегване. Освен това трябва да си изрязал троптината.
Това мога да кажа от моя скромен опит. Изборът е твой.
Още двама човека ми споделиха за това "сапунено" вещество което изплува и после полепва по рамките като се вадят. Чудя се дали ако се направи едно ситно метално сито с размера на казана и се слага над рамките. Така хем ще ги притиска да не изплуват хем ще излиза първо и ще обира "сапунката"
Доколкото схващам изплувалия "батак" се явява при варене на разтвора. Пробвай на студено, че при твоята бройка ще я патиш. Рамките, които съм обработвал бяха малко и сигурно за това нямам спомен за "батак". Не твърдя че няма да има, но може би по-лесно ще се отмива.
Ейй, то човек да не напише нещо и се ловиш за запетайката. Аз описах това, което съм правил и правя, за да почистя рамките, а не да ги дезинфекцирам. Прекарването през восъкотопилката е достатъчна дезинфекция, поне според мен.
ПП вероятно не си ме разбрал, чак се чудя как така. Имах предвид, че на студено по-трудно (бавно) ще стане почистването, т.е. да се разтвори восъка и прополиса, останал по рамките.
Другата седмица ще я играя тая игра. Обещавам да заснема клипче. Давайте идеи и опит.
Като казах клип и се сетих че може и да има вече такива. Цъкнах туба и естествено руснаците са снимали яко. Почвам да ги гледам и после ще кача някой линк който ми направи впечатление.
Веднага попадение.
https://youtu.be/LUVB_KIlV-M
Супер.
Не мога да разбера какво те притеснява остатаците от восък и прополис, тях пчелите си ги обират замазват рамките наново. Според мен им стига да ги минеш през парна восъкотопилка, поне при мен излизат добре. Ако не забравя утре ще ти снимам наколко рамки как изглеждат.
Цапат при ново обтелване ЯКО. При изпъване на теловете със зегето восък се трупа по зъбните колела и превърта и не се получава и ....... мамата
Иначе пчелите ги изчистват в последствие перфектно.
Имам някаква фобия към тея рамки от топилка и това е. Адски ме дразнят и само едни са по-дразнещи, нападнатите от молец.
Прав си може и без почистване ама....... фобия.
Когато топя на слънчевата топилка цели рамки, се сваля всичко от рамката. Рядко ще остане някое петно клей върху дървото на рамката и то в случай, че бързам да я извадя, за да сложа нова. По принцип, аз съм си правил топилката и тя е с три стъкла, а не с две и вдига температура над 70 градуса по Целзий, когато температурата на въздуха е над 27 градуса, ако е по-студено не вдига толкова температура.
След изваждането на рамките дървото е много добре почистено и единственото, което правя, е почистване на телта с макетен нож, защото остават капчици непочистен восък, както и тънък филм от клей, който не пречи на залепването на следващата восъчна основа, но пречи на пчелите, щото те не търпят мръсотия, почистват телта и с това отлепят основата. Тъкмо затова, преди да поставя основата, почиствам теловете на рамките с макетен нож. Да, досадно е, но ми пести доста тел и време за поставянето й.
Относно топенето на восъка заедно с рамките, мисля, че е достатъчно да се дезинфектират от парата. В екарисажите, когато третират месото на болни животни, го обработват с пара под висока температура, мисля, че е над 100 градуса, и парата унищожава всички микроорганизми. Това го твърдят ветеринарите. Представяйте си, какво ядем в саламите. Да са ви сладки, любители на саламите!
Идеята е добра, но трябва да се изпробва. Пиши, ако имаш резултат.
Благодаря за поздравите!
Ще му ги предам, ако се видим, но аз съм в Ловеч.
Не бъркай парата от восъкотопката с тази, която се използва в промишлеността. Тя се произвежда в котли, които работят под налягане. Най-често се използва прегрята пара или пара под налягане - често се означава като "Пара 6" примерно, ако е под налягане 6 atm. и температурата ѝ е доста по-висока, но не помня колко точно - около 160 градуса май, но може и да греша.
Приемам ироничната забележка!
Парата не е по моята специалност, но ми се е налагало да работя в химически комбинат в компанията на много апарати, работещи с пара. При необходимост ползвах справочници, но тук не правим проект, подлежащ на технически надзор и затова си позволих да посоча данни по памет. Уфф, много години минаха от последния ми проект и много неща вече избеляха в паметта ми. Не случайно поясних, че не си спомням точно, но сега направих справка и виждам, че котлите 6 атм достигат до 130 градуса.
Всъщност трябваше да кажа, че 100 градуса не са достатъчни за стерилизация, защото има микроорганизми, които издържат доста време при тази температура. В кулинарните книги за стерилизация на месни консерви препоръчват мин. 103 градуса, което ще рече, че или трябва в тенджера или друг съд под налягане да става или в някакъв солов разтвор, напр. на готварска сол.
Това , не е забележка .
Пиша , до къде стигнахме с колега .
Я кажете слагате ли капси на рамките , или по скоро откъде си ги купувате
По-лесно, бързо и евтино става със скоби 8мм и ръчен такер. Единствен “проблем“ е, че дозабиваш с чукчето. В липовите не се дозабива. Поне за мен е така.
Пробвах и този начин , но нещо не ми допадна . с капсите ми е по лесно , но само на 1 място намерих (в пчеларския магазин естествено) но малко скъпи ми идват , 500 броя 5лв. или по 10стотинки за рамка.
Пример МЕВИ точни и акуратни .
http://www.mevi-bg.com/Pages/kabzi.html
Аз , ще черпя .
Не съм скрънза , като батко
Ей тук се поразрови, цените са двойно по-ниски: https://www.aliexpress.com/item/1000...a204077b&tpp=1
Вчера колега се похвали, че си купил готови рамки ДБ от Стара Загора на 0,40 лв/бр. Предприятието е някакво голямо, дървообработващо. Ако е така, няма никакъв смисъл от дърводелната, която си оборудвах с професионални машини. Някой старозагорски пчелар ще даде ли отзиви за споменатото предприятие и рамките от него?
TSC , бе ясно още миналата година , кога искаше мостри от рамки .
Няма лошо . Нека има конкуренция .
Що за рамки са това и за какво служат?
Прикачен файл 9717
Според мен "обдървени" за мнооого пило и мед. Може и с кран да се работи:bigsmile:
Според мен са за семейства отглеждачи, и имат вътрешни хранилки за да се налива сироп.
Прикачен файл 9718
И на мен тия кухини ми приличат на хранилки. Но пък другите нямат такива, а някакви междинни летви???
Приличат на рамки за маточници, но в главата на някой ексцентричен тип може да е и доста по различно
Това са хранилки. И не се поставя една, а на всяка рамка в магазина по една. Монтираните на големите ДБ пити са за в плодника, когато няма магазин. Може да се ползват и като рамки за маточници, същевременно за хранилка в стартери и отглеждачи. На снимката се виждат всички модели.