Имам познат, който ползва зарядното за акамулатор за лепене на ВО.Лично аз не съм го пробвал тоя метод.
Преглед за печат
Имам познат, който ползва зарядното за акамулатор за лепене на ВО.Лично аз не съм го пробвал тоя метод.
Аз също имам няколко + едно нещо с подобни функции (токоизправител?, адаптер?).
Понеже знам какво става, когато теловете на рамката се пресичат (при хоризонтално+вертикално или при зигзаговидно обтелване), би било интересно да се разбере дали със генератора на ток също има проблем при лепенето на основи на такива рамки.
Изтрих си поста.
Ако стане с генератора, да не провираме ВО между теловете ще ни спести доста работа. Тогава може би си струва да се бръкнем едни 200 лв. То и сега сме намерили начин но няма гаранция, че е лесният.
Аз му отговорих на човека точно и ясно, а именно:
Никой не може да му каже дали с 12V ще се получи при него, защото ние не знаем каква сплав е неговата тел, колко е дебела, колко ома на метър е нейното съпротивление, за каква рамка става въпрос, колко са вертикалните и хоризонталните телове и каква е тяхната обща дължина. С две думи - НИКОЙ НИЩО НЕ МОЖЕ ДА МУ КАЖЕ ПО ВЪПРОСА С ПОДХОДЯЩОТО НАПРЕЖЕНИЕ !!!. Може 12V да се окажат много, а може и 24V да се окажат малко.
И го посъветвах за най-правилното нещо в неговата ситуация - ЗАПОЧНИ С ПРОБИ И ГРЕШКИ ДА СИ ОТКРИЕШ ВЯРНОТО ЗА ТЕБЕ НАПРЕЖЕНИЕ !!!
И най-накрая допълних - НЕ СЕ ХВАЛИ ПО ФОРУМА КАКВО НАПРЕЖЕНИЕ СИ ОТКРИЛ, ЗАЩОТО ЩЕ ИЗЛЪЖЕШ ОСТАНАЛИТЕ !!! Тяхната комбинация от фактори (сплав на телта, дебелина, дължина, омично съпротивление) е друга, и тяхното напрежение ще бъде друго.
Това два пъти съм го писал в този форум точно и ясно. Сега го пиша за трети път. Колко пъти още трябва да го напиша, за да го разберете? Каквото и да се е случило при вас, то това си е само ВАШЕ ЛИЧНО и зависи от вашите лични фактори. При другите ще е друго. Не се хвалете и НЕ ЛЪЖЕТЕ начинаещите, че видите ли с еди какво си напрежение ще стане. Бъдете сигурни, че НЯМА ДА СТАНЕ !!! И всеки път, когато си купите нова тел, ще трябва наново да търсите вярното напрежение по метода ПРОБА/ГРЕШКА. И всеки път, когато смените метода на обтелване, ще трябва отново да търсите вярното напрежение. И всеки път, когато смените типа на рамката, пак ще трябва да търсите вярното напрежение.
По метода с напрежение се губи много време в търсене на верния изправител или трансформатор. След това се губи много време във всяка една рамка, защото често се налага да работите с неоптимално време и да изчаквате по много секунди или да лепите сегмент по сегмент, което отнема още повече секунди. И ако имате над 100 кошера и си сметнете загубените секунди през живота, в един момент ще откриете, че сте похарчили много-много повече пари, отколкото струва верния уред - генератор на ток.
Чета темата, и не мога да схвана какво точно не може да се изясни. Каквото и да е трафчето, все ще загрява телта, не и трябва много за да влезе в основата, просто трябва да се прецени колко време да се държи. Ползвал съм каквото ми е паднало под ръка, понякога и акумулатор и всичко ми е вършило работа.
Да, ще стане. Не трябва да се притеснявате, когато има къси съединения между жиците на хоризонталното и вертикалното обтелване. Просто трябва да лепите рамката ред по ред и стълб по стълб, и всичко ще е наред. Основния ток ще тече по сегмента, към който сте се включили. По всички останали сегменти също ще тече ток, но той ще е от 9-10 пъти по-малък, което означава, че те ще се затоплят от 9-10 пъти ПО-БАВНО. Тоест когато основния сегмент вече достигне температурата на топене на восъка и жицата се вреже в основата, температурите на другите сегменти ще са ниски и восъка под/над тях въобще няма да се разтопи. Единственото, което трябва да направите при тази ситуация, е да увеличите тока с около 15%, за да компенсирате страничните токове по другите сегменти. С две думи - настройте уреда на 3.5А и всичко ще заработи без проблеми.
Този номер не може да бъде направен ако работите с напрежение, защото всеки един сегмент от рамката ще изисква различно напрежение, понеже към него има свързани в паралел различни паразитни съпротивления от другите сегменти.
Някой може да попита защо другите сегменти ще се нагряват 9-10 пъти помалко, въпреки факта, че са свързани накъсо с основния сегмент. Ами всичко е много просто, ако погледнем Закона на Ом. Количеството топлина, отделяно от нагряваната жица, е равно на мощността по времето. Самата мощност P е равна на U * I, a U = I * R, и като заместим се получава, че P = I на квадрат * R. Или при три пъти по-малък ток ще имаме 9 пъти по-малка мощност.
А сега си представете един квадрат, направен от пчеларска тел. Пускаме ток X по един от сегментите му. Част от този ток се отклонява и по другите 3 сегмента, но там той е с 3 пъти по-малка стойност, защото те имат 3 пъти по-голямо съпротивление от основния сегмент. Напрежението върху всеки един от сегментите също е 1/3 от напрежението върху основния сегмент. Следователно мощността е 1/3 * 1/3 = 1/9 от мощността на основния сегмент, а от там и температурата и или времето на нагряване са 9 ПЪТИ ПО-МАЛКИ и ПО-БАВНИ.
Както виждате по 2 различни начина ви доказах, че ако се работи с ГЕНЕРАТОР НА ТОК, могат да се загряват единични сегменти дори и тогава, когато те правят къси съединения с други сегменти от рамката. По другите сегменти тече само 10-15% от енергията, но тя е недостатъчна да ги загрее до ниво да се предизвика разтопяване на восъка под тях.
Точно където се получава късо е проблем. ВО се пробиват от голямата топлина и пчелите на тези места ги прогризват.
С генератор на ток ли го правиш или със стабилизатор на напрежение? Сегмент по сегмент ли го правиш, или нагряваш цялата мрежа?
Моля да давате по точна информация какъв точно експеримент сте направили, защото иначе излиза че ЛЪЖЕТЕ ХОРАТА, като ГЕНЕРАЛИЗИРАТЕ вашата грешка и я обобщавате за всички възможни случаи на работа.
Аз написах че ако се ползва ГЕНЕРАТОР НА ТОК и се работи СЕГМЕНТ ПО СЕГМЕНТ, няма никакви проблеми с каквото и да било прогаряне, и продължавам да го твърдя този факт !!!
Прав си бе Матеев, ама докато се пипкаме сегмент по сегмент, трудодните се увеличават значително.
А в крайна сметка нали се цели за по-кратко време, да свършим същата тази работа, защото ни чака и друга, а както казваш и ти "трябва да се научим да си ценим труда" (перифразирам)
Просто не мога да разбера, защо си затруднявате живота. При положение, че с W-образното зателване става чудно особено ако първия и последния тел са успоредни на страничните летви и са близо до тях. Няма кръстосани телове всичко става бързо и точно. Аз ползвам 4 хоризонтални тела за ЛР рамки, което е далеч по слабо зателване и няма никакви проблеми, за какво се мъчите. Няма свличания, три четири скъсани рамки новоизградени за сезона. Зателвам по 200+ рамки без никакъв проблем за ден, основите се лепят за 3-4 секунди.
За един сегмент или за много?
Какъв модел ти е телта?
Каква е нейната дебелина?
Какви рамки и какво обтелване - тоест каква е общата дължина на телта, която я нагряваш?
За колко секунди се получава - за 3 или за 63 секунди?
Ха сега се конкретизирай, за да знаят хората каква точно е твоята ситуация с твоите параметрите на обтелването.
И недей ГЕНЕРАЛИЗИРА, защото ако при тебе си имал късмет да се получи, при другите това може и да не е така.
Утре ще измеря колко ампера е тока. Иначе е 9v. А уреда е стар прожекционен апарат. Пробвах да загрея цялата мрежа но ВО прогаряха на две места където ставаше късо. Сега провирам ВО между теловете и загрявам около 7-8 секунди хоризонталните и после вертикалните. Имам и два стари стабилизатора, но от това апаратче съм по доволен. Та лакомията ми в случая бяха секундите за нагряване които да паднат на половина, но май няма да стане.
Малко се отклоняваме от темата, но ще споделя опита си:
Преди три години ми "падна" едно устройство за лепене на основи и започвам аз ...
Първа рамка - прегаря
Втора рамка - пак не улучвам времето за нагряване и т.н. до 4 бр.
Накрая навих кабела около устройството и хайде в шкафа и това беше. Извадих си шпорчето и така ми спори, че си нямате идея (не става въпрос за 20-30 рамки)
Като доуточнение - работя с даданблат хоризонтално и вертикално армиране с пробиване на рамките. Ако е W-образно армиране лепенето ще се получи след принципа проба-грешка ще намерим оптималното време за загряване, но пак зависи и от съпротивлението на телта и т.н. (Матеев го е разяснил)но подготовката и армирането е по-трудоемко.
Аз (и моите служители) обтелваме само с една единствена тел - инокс, закупен от Lyson. Винаги използваме само тази тел, за да няма хък-мък после при настройките. Обтелваме само ЛР рамки. Обтелването е двойно W (W с два вертикални тела в двата края на 2 сантиметра от рамката). Общата дължина на цялата тел е около 1.50 метра. Съпротивлението и е около 10 ома. Стандартните пчеларски трансформатори, които се продават под път и над път, не дават достатъчно напрежение, в резултат на което се наложи да лепим рамката на два пъти - един път лявата половина и един път - дясната. При това времето за лепене беше много голямо и най-вече - беше непостоянно - променя се с температурата на стаята или с промяна на напрежението в мрежата. Имаше и бракувани основи докато човек му свикне на промените.
Когато си купихме стабилизирания лабораторен уред - генератор на ток, параметрите на рамката вече се изясниха. За да прокараме ток около 3А, при който лепенето се извършва за 3-4 секунди, се наложи да вдигнем напрежението до 30V. С това напрежение от 30V вече можехме да лепим цялата рамка на един път, при това да го правим бързо (3-4 секунди) и освен това времето за лепене да не се променя при промяната на външните фактори. Със сигурност цената на този уред ще се избие само за няколко седмици от икономията на време. Освен това този уред дава невероятен комфорт на работа - всичко става лесно и бързо, без да има бракувани основи, защото всеки път процеса протича по един и същи начин и за едно си също време и човек много бързо натрупва опит и му свиква.
Та ако съдим по моя опит и ако другите купуват от моята тел и имат моите рамки, обтелени по моя начин, смело мога да кажа, че 12V СА СИЛНО НЕДОСТАТЪЧНИ и че пчеларските трансформатори по магазините СА ПЪЛНИ БОКЛУЦИ. Ако искате подобрение, използвайте 24V, още по-добре 30V, а най-добре - генератор на ток за 3.0A - с него винаги се получава.
Матеев, тая вечер май си нещо бая изнервен. Върнах се назад в темата и схванах за какво става въпрос. Рости вече го каза, ама и аз да повторя, някои хора се чудят как да си създават проблеми, че после да търсят начини да ги разрешат. Няма лошо, така се правят открития. Но аз съм привърженик на опростените нещица, що ми трябва да кръстосвам телове и да се чудя как да ги лепя с електрика като мога да обтеля без да ги кръстосвам и да лепя с квото ми попадне за без пари и то качествено. Обтелвам ЛР рамки с четири хоризонтални тела и досега за три години нямам скъсана при центрофугиране. Същото и даже по добро е и W образното обтелване и пак ще се лепи с квото дойде. Лепенето на една основа правя за четири секунди.
Ами опитвам се да обясня азбучни истини, които човек би трябвало да ги разбере за 3 секунди, а срещам пълно неразбиране. В резултат на това ми се налага да обяснявам пак и пак и пак, по един или по друг начин и най-накрая пак осъзнавам, че почти никой не ме е разбрал. И сега започвам да си мисля - аз ли не мога да обяснявам, или четящите въобще не четат и си знаят тяхното си - нещо от рода "Аз от 40 години съм пчелар и съм го правил еди как си, пък тоя вчера се пръкна и сега се опитва и акъли да дава".
Чувствам нещо подобно, и ви се извинявам, ако в постингите ми по-горе сте доловили някаква нотка на раздразнение. Не съм искал това да е така. Опитвам се безпристрастно да обяснявам, но не знам до какво ниво да слезна в обясненията, така че да ме разберат всички пчелари.
Не забивайте в сложнотии! Трябва си трансформатор и генератор на ток с фазово регулиране. Останалото са евтини тиристори, два превключвателя за клоновете (хоризонтален и вертикален) и за броя на жиците в клона. Едно реле за време и един регулатор за тока. С няколко проби правиш настройката за дадения вид рамка и конкретната тел и действаш. На това може да му се докара цена и под 200лв заедно с настройваеми контактни пластини за цялата рамка.
Аз си мислех са цена от порядъка на 20-30 лева. Ако ще е 200 - тогава по-добре лабораторния захранващ блок на Млад Конструктор.
Предполага се, че хората и в момента си имат някакво захранващо устройство или акумулатор. Трябва да се направи само един външен генератор на ток, а такъв може да стане само с два транзистора. Не е необходимо да е кой-знае колко прецизен. Единия транзистор е мощен 100W NPN Дарлингтон, сложен на радиатор, защото бая ще грее. В емитерната му верига има резистор, с който се регулира нивото на тока. Този резистор също така е между базата и емитера на един друг маломощен NPN транзистор, колектора на който дърпа надолу базата на дарлингтона. Още един резистор от базата на дарлингтона към плюса и това е всичко - тока през емитера на дарлингтона ще е стабилизиран с грешка около 10%. Грешката е голяма, но за лепене на основи няма да оказва съществено значение. Разбрахте ли схемата, или да сядам да я рисувам?
Та тази схема съдържа само два транзистора, два резистора и един оребрен алуминиев радиатор за охлаждане. Частите на тази схема струват жълти стотинки. Схемата се явява двуполюсник, който се свързва последователно на веригата за захранване на телта. Няма никакво значение какъв ще е захранващия източник - стига напрежението да е право. Тоест достатъчен е един трансформатор и схема Гретц за изправяне. Не е необходимо да се слагат филтриращи кондензатори. Ако схемата Грец се сложи на радиатора и стане част от двуполюсника, тогава той ще може да работи както с прави, така и с променливи напрежения, и няма да има никакво значение къде е плюса и къде - минуса.
Та идеята е ако някой иска - да седне и да го произведе това устройство и да го продава по 20-30 лева. Почти съм сигурен, че пчеларите много ще му се зарадват, защото ще им върши страхотна работа за малко пари.
Обещах ви ГЕНЕРАТОР НА ТОК на цена под 20 лева и горе вече ви дадох едно схемно решение. След това помислих 5 минути, и открих още един, много по-лесен и по-надежден вариант. Той се състои само от готови компоненти, и всеки един пчелар сам ще може да си го сглоби за по-малко от 5 минути.
Идеята е следната - всеки един стабилизатор на напрежение може да бъде накаран да работи и като ГЕНЕРАТОР НА ТОК, ако на изхода му се сложи резистор с подходящото съпротивление, а като стабилизиран ток се използва общия ток, течащ от захранването към стабилизатора на напрежение. Супер - до тук идеята е много добра. А ако стабилизатора на напрежение е импулсен, то тогава топлинните загуби ще са сравнително малки, и няма да има нужда от голям радиатор. Идеята започва да става страхотна. А ако този стабилизатор успеем да го купим готово направен за цена под 10 лева, идеята направо става супер !!! Пък ако успеем да накараме всичкото това да заработи с всякакво входно напрежение (както малко, така и голямо, както постоянно, така и променливо) и на туй отгоре да струва под 20 лева, идеята става направо превъзходна !!!
Възможна ли е тази идея????? Да, не само че е възможна, но и е напълно реализуема със сравнително малко усилия. Каква тогава трябва да е схемата?
Ами на първо време човек трябва да се сдобие с някакво нисковолтово захранване с напрежение от 10 до 30V. Няма значение какво ще бъде това захранване. Важното е само да е с мощност от 100W нагоре, защото това е необходимата мощност телта на една рамка да се загрее цялата наведнъж, без да си играем сегмент по сегмент. Ако това захранване е някакъв гол трансформатор, трябва да се сложи и схема Гретц, за да изправи напрежението. Филтриращ кондензатор не е необходим. Ако източника на енергия е автомобилен акумулатор - няма значение дали е 12V или 24V. Източник на енергия може да е и всеки един фотоволтаичен панел, с мощност над 100W. Няма значение дали е 12V или 24V или дори 36V. Няма нужда и да се накланя, за да му ограничим мощността. Всичкото това ще го направи предложената от мене схема.
Източник на енергия също така може да бъде някакво старо кимпютърно захранване с мощност над 100W. Източник на енергия може да бъде и всяко едно друго захранване или адаптор, който е с мощност над 100W и напрежение между 10 и 30V. Например едно захранване за лаптоп с 18V на изхода си и ток 4-5А би свършило чудесна работа.
Въобще може да се използва всеки един нисковолтов източник на енергия, стига да има необходимата мощност. Така или иначе и в момента повечето пчелари си имат някакъв нисковолтов източник, с който в момента си лепят основите, така че този проблем отпада.
Втората част от схемата е напрежението на този съществуващ нисковолтов източник на енергия да се повиши до ниво 30-35V и да се поддържа стабилно на това ниво независимо колко се променя напрежението на входа. При това повишаване трябва да се използва импулсна схема, за да може топлинните загуби да са сравнително малки. И най-накрая това устройство трябва да е на цена не повече от 10 лева, заедно с доставката до България. Има ли някъде по света такова животно, което да отговаря на всичките тези условия?
Да, има го и се нарича Hot 150W DC-DC Converter 10-32V to 12-35V 6A Step-Up Adjust Power Supply HD23L.
Ето линк: http://www.ebay.com/itm/Hot-150W-DC-...item19e703ae31
Изхода на този преобразувател се настройва на максимума от 35V посредством многооборотния тример-потенциометър (синьото компонентче в най-горната част на снимката). На входа на този преобразувател (сините клеми отдолу) се подава произволно напрежение от 10 до 32V. Независимо от това какво е входното напрежение, на изхода винаги ще имаме 35V. Такова високо напрежение е необходимо, за да покрие целия възможен диапазон от всякакви рамки, всякакви телове, всякакви дебелини и всякакви дължини на телта в една рамка. Притежавайки под ръка възможния максимум, от тука нататък вече можем да започнем да ограничаваме за конкретните наши цели, но ще ограничаваме не напрежението, А ТОКА ПО ВЕРИГАТА.
Последният елемент от нашата схема вече е истинския ГЕНЕРАТОР НА ТОК, но както вече казах, за такъв ще се използва стабилизатор на напрежение с фиксиран по стойност резистор на неговия изход. Този стабилизатор на напрежение също трябва да бъде импулсен, за да има ниски топлинни загуби. Също така трябва да е достатъчно мощен, за да може да стабилизира желания от нас ток въпреки високото напрежение и голямата мощност, която ще се ограничава и контролира от крайното му стъпало. Пак ще се използва DC-DC конвертор, но този път той трябва да е Step-Down - тоест да намалява напрежението на своя вход.
Ето какво подбрах, което според мене е идеално за нашия случай: 12A 200W Adjustable DC-DC Step Down Converter Buck Module 4.5-30V to 0.8-32V
Ето и линк за закупуване: http://www.ebay.com/itm/12A-200W-Adj...item3a88acb0ea
Цената също е под 10 лева, което означава, че общата цена, която ще дадем за всички части, не надхвърля 20 лева.
За да накараме втория стабилизатор на напрежение да работи като ГЕНЕРАТОР НА ТОК, трябва да свържем в изхода му резистор и така да подберем този резистор, щото тока през него да бъде такъв, какъвто ние го желаем - 1А или 2А или 3А. При ток 1А ще имаме бавно лепене за начинаещи, при ток 2А ще имаме средно по скорост лепене за напреднали и при ток 3А ще имаме бързо лепене за експерти. Бас ловя, че всеки един пчелар ще премине през обучението от начинаещ до експерт лепейки първите 10-20 основи, и при това няма да допусне повредата на нито една основа. Поне при нас така се получи. Надявам се, че ще е така и при всички останали.
Та за да накараме втория стабилизатор на напрежение да стане ГЕНЕРАТОР НА ТОК, трябва да настроим изхода му на напрежение от 1.0V. След това трябва да се сдобием с два резистора - 1 Ом 1W и 0.5 Ома 2W. Когато включим първия резистор, тока ще е 1А. Когато включим втория резистор, тока ще е 2А. Когато включим и двата резистора в паралел - тока ще е 3А. Това е всичко. Друго няма. Който иска - може да си сложи 2 ключета и да си ги щрака тези резистори, за да си сменя тока по време на работа. Според мене обаче това е безсмислено, защото всеки пчелар бързо-бързо ще се убеди, че най-добрия ток за него е 3А. Поне при нас така беше. Този ток го избрахме буквално след 5-тата залепена основа.
Ако искате директно да преминете на ток 3А и да не си играете на шикалки, директно можете да си търсите един единствен резистор със съпротивление 0.33 ома и мощност, не по-малка от 3W.
Обяснената от мене концепция за създаване на перфектно електронно устройство за лепене на восъчни основи посредством ГЕНЕРАТОР НА ТОК е правилна и на 99.9% съм сигурен, че всичко ще заработи от раз. Преди години съм правил подобни схеми, но с други компоненти. За всеки случай за да не стане някакъв гаф, след малко ще купя по 5 бройки от препоръчаните от мене компоненти и когато пристигнат, ще пробвам схемата и ще ви кажа резултата. Шанса нещо да се обърка е нищожен, но знае ли ги човек тези китайци дали няма да ми стъкнат някаква изненадка. Затова ако искате - изчакайте да дойдат компонентите и да ги пробвам, и чак тогава си купувайте за вас. А ако сте нетърпеливи - смело купувайте. Със сигурност предложената от мене схема ще проработи на 100%, като в най-тежкия случай може да се наложи добавянето на някое друго транзисторче, резисторче или ценерче - все неща, които струват стотинки.
Благодаря за вниманието и извинявайте, че ви накарах да четете толкова много постинги. Ще се радвам, ако коментирате предложената от мене идея, като с особен интерес oчаквам мнението на tsc1.
Накратко какво по-точно предлагам:
1. Произволен нисковолтов източник на енергия с произволно напрежение между 10 и 32V и мощност, равна или по-голяма от 100W. Предполагам, че повечето пчелари вече го имат.
2. Ако източника на енергия е трансформатор, трябва да се сложи и схема Гретц за изправяне на напрежението. Няма нужда от слагането на филтриращ кондензатор, но ако се сложи, няма да пречи.
3. Напрежението се повишава до 35V посредством мощен DC-DC Step-Up (Bost) преобразувател. Това е необходимо, за да може да се нагряват дълги участъци от пчеларска тел с дължина до 2 метра.
4. С това напрежение се захранва лепенето на телта, само че последователно на тази тел се слага един двуполюсник - ГЕНЕРАТОР НА ТОК.
5. Този двуполюсник в действителност представлява втори DC-DC Step-Down (Bulk) преобразувател, изхода на който е настроен на напрежение 1V и е натоварен с такъв резистор, тока през който да е равен на желания от нас ток.
6. За практични нужди (това, което вече съм го пробвал) аз ви препоръчвам 3 стойности на тока - 1А, 2А и 3А, като съм почти сигурен, че след няколко експеримента всички ще изберат тока 3А като най-добър и най-бърз с време на лепене 3-5 секунди.
7. За да имаме абсолотна сигурност, че схемата работи, аз ще купя компонентите, ще я пробвам и ще публикувам резулатите.
8. Цената на цялото оборудване е под 20 лева, заедно с доставката на компонентите до България, което означава, че може да си я позволи абсолютно всеки един пчелар.
9. Ако някой електрончик (например tsc1) се навие масово да произвежда устройството и да го продава например по 30 лева, вероятно ще успее да продаде хиляди бройки и да реализира десетки хиляди левове печалба. Аз твърдо не желая да се занимавам с това, защото мащабите не ме устройват, така че подарявам я тази схема на всички пчелари, и ще съм много щастлив, ако тя наистина започне да се използва, и от време на време някой се сети да каже едно благодаря.
Много точно и приемливо обяснение дори за човек които си няма и никаква представа от електроника, като мен .Благодаря за търпението и желанието да обяснявате така подробно.Благодаря и за идеята от която, аз ще се възползвам.
Благодаря
Идеята на Матеев е добра за комплектоване на китове "Направи си сам". Двата конвертора+2 мощни резистора+1лист схема и кратко описание в найлоново пликче за 30лв става. Само дето вноса през Ибей върви за 5 комплекта, но не върви за 500 комплекта наведнъж. Веднага попадаш в полезрението на митниците и започват декларации, мита и ДДС. И сумата вече нарастна до 45-50лв с транспортните разходи.
Ако обаче ще се продава готово изделие нещата далеч не стоят така!
1. Не може да се разчита, че всеки ще има подръка подходящия източник на постоянен ток с този ток или напрежение. Това предполага трансформатор и токоизправител.
2. За да може едно изделие да работи и да отговаря на минималните изисквания за безопасност и да е продаваемо законно то трябва да е в подходяща кутия с необходимите защити.
3. За да е удобно за работа едно електротехническо изделие, то трябва да има необходимите органи за управление - ключета, потенциометри, клеми.
4. Всичко това изисква проектиране, доставка на материалите, монтаж, тестове и опаковка. А това изисква ХОРА - с работна заплата, осигуровки и всичко останало.
Ако някой в България може това да го направи, произвежда и продава легално за 50лв аз би му казал едно голяма "БРАВО".
tsc1 аз предлагам още по просто решение.Всеки стабилизатор ни напрежение например 78ХХ става генератор на ток. Един мощен транзистор за по голям ток, трансформатор по мои груби изчисления 30V 100VA и реле за време. Иначе аз за себе си не изпитвам нужда от такова нещо засега.При по-големи мащаби вероятно. Обтелвам хоризонтално и релето за време ми е в главата Магзински 4с, ЛР 6с, ДБ 8с. Като пусна конвейра става бързо. За кръстосаното обтелване ми се струва доста сложно за равномерно нагряване.
ПП:Извинявам се пропуснал съм да прочета последните постове
Да, това ако трябва да го правя аналогово, така бих го направил. Но много са загубите и отделената топлина. Горе вече писах - няма значение с какъв ток ще се работи - прав или променлив. И стигаме до най-евтиното и разумно решение - тиристорен регулатор на напрежение с фазово управление и обратна връзка по ток.
3Aх30V=90W. 1000бр рамки х 6s = 2ч /даже по-малко/. 0,2 кWч енергия. Освен това аналоговия вариянт почти не консумира на празен ход.
Всичко е вътре.
Напарво ме "кефите"!
Да вземем да ви спретнем една олимпиада по физика и електротехника, за няма и ден изписахте сума ти му и страници във форума, в може би най-скучната тема(поне според мен)...
Явно има много инженери и самородни таланти сред нас...
;-)
Разсейването на 100W топлинна мощност е едно много голямо предизвикателство. Това е все едно да си купите едно малко котлонче за кафе и посредством поливане с вода да се опитвате да го държите хладно. Пробвайте - ще изливате по 10 литра вода в секунда и пак плочата ще пари и няма да може да се държи с ръка.
За да разсеем 100W топлинна мощност, вероятно ще се нуждаем от оребрен радиатор с огромна площ и тегло от 2-3 килограма и размери едва ли не на дипломатическо куфарче. Може да сведем размерите до това на една дебела книга, но ще трябва да се сложи и вентилатор. Така изглеждат нещата при 100W.
Именно поради тази причина аз използвам DC-DC преобразуватели. Те също ще греят, но 10 пъти по-малко. Както всички виждате по снимките - и двата преобразувателя си имат радиатори, и то доста сериозни. И бъдете сигурни, че те ще парят в процеса на работа. Но се надявам, че площта им е добре изчислена, и няма да се налага да слагаме някакво венилаторче.
Такава схема, която оперира с мощности от порядъка на 100W и повече в никакъв случай не трябва да се прави аналогова. Греенето ще е огромно, а и загубите на енергия ще са 10 пъти по-големи. Някой подметна за стабилизатор 78ХХ - той в никакъв случай не е подходящ. Първо защитата му е настроена на 2А, а ние искаме 3А, и второ кристала на стабилизатора няма да издържи на огромната мощност, на която ще го подложим. Не си спомням точно параметрите, но мисля че повече от 30W не могат да бъдат поети от такъв корпус (става въпрос за металния), защото топлинното съпротивление на прехода кристал-външна среда е прекалено голямо. Има мощни транзистори, които са за 115W, има и такива за 150W, но корпусите им са специално изпълнение от специален метал и много тънък метален слой между кристала и радиатора. Металния корпус на 78ХХ не е такъв и едва ли ще може да разсейва повече от 30-40W.
Аз също включвам мощен транзистор към стабилизатора не може без него/по-ранния ми пост/. Относно топлината.За една минута ще направиш 3 рамки или ще работи 20s.Това означава 1/3 от 100W 30W. Полувината от мощноста ще се отделя върху телта остават 15W.При някои транзисори може и да не трябва радиатор.Изчисленията са за 3А а мисля че препорьката по горе беше за 2А. Вкарването на допълнителна електроника според мен само ще вдигне консумацията.
Съжалявам ако спамим темата.Ако искате да я прехвърлим в друг раздел.Нямам желание да я раздуваме, но защитавам идеята си.
Напротив - не я спамим. Разговора си е точно по темата и точно в момента се опитваме да създадем идеалния адаптор за лепене на восъчни основи. Ако успеем - ще е голям успех. При това положение всяко едно предложение или идея може да е от полза.
Вярно е, че темата стана повече електронна и по-малко пчеларска, но няма как - такова е разрешението на проблема - иска си електроника и няма как да се размине без нея.
Колкото до използваната енергия - DC-DC преобразувателите в режим на празен ход консумират много малко енергия - може би 1-2W. Като дойдат, ще премерим по-точно. В режим под товар ще консумират само около 10% от това, което консумира телта. Тоест колкото енергия поеме телта, едва ли ще загубим още 10 максимум 12%. Това е. Ако пчеларя работи бавно и лепи само една рамка в минута, радиаторите на преобразувателите ще стоят студени.
Нали това е основното преимущество на всички импулсни DC-DC преобразуватели - те имат високо КПД, достигащо до 90%, че и нагоре.
Няма спор за DC преобразувателите. Ако консумацията на електрониката е 10% при напрежение 10V примерно върху телта захранването трябва да ти е 11V /еднакъв ток/.Можеж ли да го постигнеш? Както описах горе изразходваната енергия за лепене е много малко и там няма какво да се мисли толкова. Независимо от това варианта който педлагам има само загуби в трансформатора на празен ход и ако се оптимизират елементите и напреженията скептичен съм за по-добро и просто решиние. Поне в реда на мислите които се въртят в главата ми.
Големите загуби са не в трафа,а в регулиращия тока елемент. Напрежение от 30В е необходимо само в случая на W-образно зателване и непрекъснат тел от край до край. При нормално зателване с вертикални и хоризонтални телове загубите ще са огромни!
Пример - имаме 4 вертикални тела, несвързани помежду си, всеки със съпротивление примерно 2ома. За да протече ток 2А ти трябват 4В. Ако решиш да ги нагрееш всичките едновременно трябва да осигуриш ток 8А. От 30В ползваш 4В и трябва да утрепеш останалите 26В. При ток 8А това са цели 208 Вата разсеяна мощност!!!!!!!!
Ако не бъркам нещо сметките при 8 ома съпротивление на телта схема 7805, 2,5 Ома опорно сапротивление - 24V зах. напрежение е достатъчно. Отношение загуби/полезна мощност е 1/2.
Според мен нямаме основния елемент за да правим сметките.Съпротивлението на метър тел и в какви граници ще варира дължината. Или какви съпротивления ще "стабилизираме". Някой може ли да даде тази информация,че аз в момента не мога.
Случая за който говориш tsc1 e доста екстремен. Съпротивлението пада на 0,5 ома. Ако отиваме на такива разчети трява сериозна преоценка на заданието.
Аз вече написах, че пчеларската тел е със съпротивление от 6 до 8 Ома на линеен метър. Става въпрос за инокс, закупен от Lyson. Други телове нямам и не съм мерил. Също така написах, че ЛР рамка с двойно W обтелване (общо 6 сегмента) консумира тел с дължина около 1.50 метра. Казах и че 3А е максималния ток, при който се постига време на лепене 3-5 секунди. От тука нататък смятай сам.
Да видях го в поста ти но реших че повечето пчелари не ползват инокс или греша.Аз палзвам обикновен от по-мекия, но съм далеч от пчелина и не мога да го измеря.
Няма друго измерване.Ако приемем че съпротивлението е от 4 до 12 ома, схема 7805, 2 ома опорно сърпотивлиние /2,5А/.
При 4 ома и напрежение 30V кпд 0.3.
При 12 ома напрежението трябва да минимум 34V което е малко над прага на възможностите на 78ХХ серията и трабва да се търси по-добър стабилизатор. А кпд=0.8
Не зная ние ли не можем да обясним добре или ти не схващаш къде е проблема. Той не е в КПД (ясно е, че при всякакво аналогово регулиране то е ниско). Проблема е в това, че се налага да разсееш топлината от многото енергия, отделяна върху регулиращия елемент. Виж примера от твоите сметки:
- при 30V и 2.5А ток имаме обща мощност 75W
- при КПД 0.3 полезната мощност е 22.5W
- разсеяна мощност върху регулиращия елемент - 52.5W
За да охлаждаш този елемент (7805+транзистора) ще ти трябва радиатор с размер на ютия!
Колега tsc1 това вече го обясних по-горе и то в случай 100W а не 75W. Ще повторя че устройството работи едва 30% от времето.
Направи сметки варианта за който ти говориш и да сравним.Аз съм почти сигурен че не можеш да поститнеш по-добри резултати или ако ги постигнеш ще бъде за сметка на доста по-висока цена и сложност.
Колега srg, и аз оставам с впечатление, че нещо не я разбираш цялата тази история. Нима не разбра, че един аналогов стабилизатор ГРЕЕ ПРЕЗ ЦЯЛОТО ВРЕМЕ, през което през него тече ток, а един импулсен стабилизатор грее САМО ПО ВРЕМЕ НА ПРЕХОДНИТЕ ПРОЦЕСИ от 0 към 1 и обратно. Но те са много кратки. Като цяло един импулсен стабилизатор ВИНАГИ грее 5 до 10 ПЪТИ ПО-МАЛКО от аналоговия, а при фотоволтаичните инвертори дори са успели да достигнат до 98% КПД, което означава 50 пъти по-малко греене.
Абе пичове, от едно просто зарядно за акумулатори, вие направихте егати скучната тема...
Много е прав човека.
Пчелина ми не е електрифициран. Закачам два кабела към акумулатора на автомобила и лепя основите без проблем. Номера е да прецениш кога е готова /залепена / основата за да не я пререже телта. Всичко се получава с малко опит. Вие едва ли не совалка ще построите за да лепите основи. Пчелина ми е от 185 кошера ДБ, Вие си направете сметка колко основи лепя на година, а аз ще ви кажа, че се справям без проблеми по тоя начин.
Матеев не се пали за глупости. Разбира се, разсъжденията ви са полезни, ама си ги разбирате вие тримата... Като почнете с тези параметри, синусоиди, анджъклами дето не мога да им кажа названието от първия път... А важното е в същност да върши работа. Ти сам си го казвал хиляди пъти - максимални резултати с минимален разход на средства и ВРЕМЕ!
Ако искате да помогнете на "простите юзъри на хардуер", като мен, моля кажете има ли опасност да си изгоря зарядното за лаптопа. ако се пробвам с него да лепя... или ако пробвам да си захранвам винтоверта с него (19V, 4.74A).
P.S. Нищо не разказа за срещата...
В тази тема намерих доста интересни идеи, но и аз смятам, че по-простите решения са по-удачни.
Какво ще кажете за това нещо, на снимката? Дали ще мога да си лепя основите с него, докато чета форума?
Само две щипки може да му се закачат.
Предполагам се бъзикаш, с тоя адаптер за около 15 лева купен преди няколко години от магазина до ц. гара в София лепенето е песен стига да му свикнеш да не режеш основатаПрикачен файл 908
Не съм, защото мислех, че няма да ми трябва в случая. И радиаторчето не съм снимал. :)
Най ефективно е по един тел, задържам по около секунда, различно е (зависи от околната температура) карам на усет :bigsmile:
Прикачен файл 910
Mateev имам чувството,че пчеличките са само парички за теб.
Ще се учудиш колко малко мисля за пари. Ако за повечето хора парите се явяват първопричина, то за мене те са следствие. Да, хубаво е да ги получиш, но когато започвам някакъв нов проект, 99.99% от времето ми, знанията ми, усилията ми и енергията ми са насочени към организационната и логистичната страна на този проект и парите остават на един много заден план - ако някога дойдат - добре, ако не - здраве да е - ще захвана друг проект.
Нямаше ме извесно време и искам да завърша.
Дипломната ми работа беше импулсни захранвания, а и голяма част от работата ми беше свързана с това.Определено смятам че материятя ми е позната. Ако прочетете моите постове ще видите че за направа на 1000бр рамки се изразходва енергия за по-малко от 0.2лв. Има ли смисъл да се търси икономия.
Като изключим трансформатора който ще го има при всеки вариант частите ще ми струват по-малко от 10лв. По-сложното решение не винаги е по-доброто.Е хубаво е човек да човърка нещо ако има желание и време но все пак трябва да мислим практично.
Приключвам с коментарите по въпроса. Мисля че съм обяснил всичко в постовете си.
Въъй, като гледам колко страници са изписани по тази тема, изкушавам се и аз да се включа. Включвам се, защото съм ползвал най-различни източници на ток, както у дома, така и във фирмата. Готова рецепта просто НЯМА. В зависимост от тела - материал, дължина и сечение съм ползвал най-различни източници: 12 в., 18 в. и 30 в. Например за 6 тела вертикално 0,4 неръждаем IVVI разположение са необходими около 30 в. и около 3 А. Същото, но на 12 в. го правим на 2 пъти по половината телове. Същото зателване с по-тънък тел от черна стомана на един път - 12 в. При хоризонтално с черен тел нагрявах всеки тел по отделно на 12 в. със специално приспособление с 2 междинни притискача (прави се лесно с подръчни материали), ако някой не се сеща, пишете да ви кача снимка. С 10 тела вертикално, тънка черна тел - 18 волта.
Препоръчвам на този, който ще лепи с ток да си подготви няколко рамки, зателени по неговия си начин и да пробва с разни източници, като замери и тока. Тела трябва да потъва в основата за 3-4 сек. Ако е по-бързо, трудно се контролира, а ако е по-бавно, губи се време или изобщо не се постига добър резултат. После да си търси такъв източник.
а дали става захранване от комп?
Някъде по форумите пишеше, че става, но аз не съм пробвал. Но ако не може цялата рамка наведнъж, става на два пъти по половината телове или всеки тел поотделно.
ще пробвам и ще кажа
Става, в зависимост от вида рамки и дебелина на тела можеш да ползваш 5 волта или 12-те.
пробвах и с 5 и с 12 волта но в момента в който допра двата накрайника и захранването спира
Надявам се че не пробваш да лепиш директно от pc-то така може да изгориш и дъното!
Намираш едно захранване колкото по-старо толкоз по добре, замостваш куплунга с кламер и си ти.
Ето ти схема кои крачета да окъсиш: http://www.almus.net/dcc/ATX.gif
Аз опитах няколко корпуса с електрожена. Получава ми се.
Да споделя и аз една "иновация"/както е модерно/.
За лепене използвам трансформатор 18V 100-тина W/ не знам от какво е, май от някакъв TV/. Идваше ми много като напрежение и бях сложил резистор в пъвичната намотка. Той горкия гря, гря и изгоря. Като затърси някакъв по мощен заместител се затрудних за стойноста и реших да видя коя е най-подходяща црез различни ел.лампи. Като сложих 100W лампа разбрах че тази конфигурация е много практична. Времето за лепене на различните рамки е добро.Режима на трансформатора е много добър /дори при късо на изхода/.Лампата светва при ток във вторичната намотка и показва че вразката я има. Пледполагам че на 12V няма да се получи но при наличие на по-големи напрежения може да се използва.Лампата ми е на фасунга и мога да я сменям с друга мощност/досега не се е налагало/.
Странно нещо са хората. В тази тема аз най-подробно обясних на всички пчелари къде им е основния проблем при обтелването на рамките. Разказах им за генератора на ток и как с него могат да си разрешат всичките проблеми при лепенето на восъчните основи. Дадох схема и линкове откъде могат да се купят модули и как всичко може да излезе на цена под 20 или дори под 10 лева, ако се използва външен източник на захранване. Изписах 100 постинга и загубих 100 часа лично време. И всичкото това за ............... за нищо. Имам чувството, че някои хора изпитват удоволствие да правят нещата по грешния начин, и да пиляет пари и време ей-така - защото ги имат в излишък.
По-нататъшното писане в темата е абсолютно излишно и безсмислено. Проблемът си има идеалното решение - лесно и евтино. Това решение е описано с най-големи подробности. Не знам какво повече може да се добави към него, освен поредното доказателство от някой, който доказва, че не е чел темата и че се опитва отново да открие колелото, мислейки си, че прави велико откритие, а всъщност доказва колко е назад с материала.
Съжалявам за казаните думи, ама хора - имате си идеалното надеждно, работещо и евтино решение. Защо продължавате да си блъскате главата в стената?
Ще взема да организирам производството на този генератор на ток и да го предложа за продан почти без пари, но дори и тогава имам чувството че все ще се намери някой, който да разказва как случайно е успял да намери верния работен режим с "някаква си лампа" и някакъв си "трансформатор" за някаква си дебелина и дължина на телта, които при него лично са се случили "някакви си". И ще си мисли, че дава велика идея за нещо, което случайно работи само при него и при никой друг................
Още веднъж повтарям (за кой ли път):
Количеството отделена топлина в телта на обтелената рамка зависи от количеството подадена ЕНЕРГИЯ, която е равна на МОЩНОСТ х ВРЕМЕ. И тъй като времето е предварително известно (3-4 секунди), то за нас остава само и единствено да регулираме МОЩНОСТТА.
Мощноста, отделена в телта, се подчинява на Закона на Ом, и е равна на ТОКА х НАПРЕЖЕНИЕТО. Напрежението обикновенно е някаква даденост (акумулатор за кола, трансформатор и т.н.), така че при това положение важен за нас е само ТОКА.
Течащия по телта ток съгласно закона на ОМ е равен на НАПРЕЖЕНИЕТО / СЪПРОТИВЛЕНИЕТО. Както обаче вече казахме, напрежението е някаква даденост, така че определящото за нас е СЪПРОТИВЛЕНИЕТО.
Съпротивлението на телта зависи от три различни фактора:
1. Материал (метал, сплав), от които е изготвена тази тел. В пчеларските магазини има телове от почти 10 различни метала (сплави).
2. Дебелина на телта - колкото е по-дебела, толкова е по-малко съпротивлението. В пчеларските магазини се продават телове с почти 10 различни вида дебелини.
3. Дължина на телта - колкото е по-дълга, толкова е по-голямо съпротивлението. В пчеларските рамки има много и най-различни дължини - ДБ, ЛР, Фарар, право обтелване, W обтелване, с един сегмент, с два, три, четири, пет......
Като цяло вариантите с вашето лично съпротивление на вашите лични рамки с вашата лична тел с нейния материал, дебелина и дължина са поне 500 на брой!!! При това положение къде сте тръгнали да се хвалите и да препоръчвате това или онова, след като то си е ваше лично и едва ли ще проработи при друг пчелар ???????
Освен това времето за залепване на основата зависи не само от съпротивлението, което може да бъде всякакво, а зависи и от това дали сте допрели електродите до цялата тел или до един единствен сегмент (хоризонтален, вертикален или W).
Има ли някакъв начин да се разреши целия този хаос с различни съпротивления, обусловлени от различни материали на телта, дебелини и дължини?
Даааа, имааааа.......... и това се нарича ГЕНЕРАТОР НА ТОК. Генератора на ток е нещото, което РЕГУЛИРА НАПРЕЖЕНИЕТО така, щото тока през телта да е ВИНАГИ ЕДИН И СЪЩИ, независимо какво е съпротивлението на телта. Тоест независимо какъв е нейния материал, дебелина или дължина. И ако се върнем назад по формулите, написани по-горе, бързо-бързо ще осъзнаем, че ако ползваме генератор на ток, то тогава ние ще си гарантираме КОНСТАНТНО ВРЕМЕ ЗА ЗАГРЯВАНЕ, независимо дали електродите са допрени до къс сегмент, дълъг сегмент или всички сегменти едновременно от цялата рамка. Генератора на ток ни позволява когато купим поредната нова тел с нови параметри да направим еднократна настройка, и от този момент нататък той гарантира, че загряването на телта и лепенето на основата ще е ВИНАГИ например 4 секунди, независимо дали с електродите сме допрели парченце от 3 сантиметра тел или 30 сантиметра или метър и половина, колкото е в цялата рамка.
Ами това е теоретичната обосновка и тя работи ВИНАГИ и НАВСЯКЪДЕ, за разлика от постингите на един или друг пчелар от типа "при мене така се получи.........", които работят само при него и почти при никой друг.
Разгледайте темата по-назад и ще видите моите препоръки как с готови компоненти за по лев-два да си сглобите този генератор на ток. Нещо повече - описал съм как това да го направите да работи с произволно захранващо напрежение от 3 до 30 волта. Това е буквално чудо с цена под 10 лева - подавате на входа каквото си искате, и получавате на изхода ИДЕАЛНОТО НАПРЕЖЕНИЕ с ИДЕАЛНИЯ ТОК, които автоматично се адаптират точно към вашата тел с нейната променлива дължина, сечение и материал (сплав). Ами повече от това няма какво да се каже или напише.........
Аз лично нищо не разбрах. Дали защото не разбирам половината от изреченията (думите ми са ясни, но не и значението им), но ми се струва че логическата връзка някъде се губи. Говори се нещо за някакъв си трансформатор който впоследствие изгаря, после за някакви си лампички, за някаква конфигурация (не става ясно каква), ... и от къде по дяволите се взема другия трансформатор и как си успял да го накараш да свети със крушка?
Това ако не го снимаш, няма как да си гопредставя.
Изгоря резистора а не трансформатора.Но няма значение.Явно не трябваше да влизам в такива подробности.
Нещата са прости.Последователно на първичната намотка съм включил лампа с нажежаема жичка 220V 100W.
С риск Матеев пак да ми се расърди искам да попитам - Някой направил ли си е генератор на ток по схемата която той препоръча с DC-DC конвертора и какви са му впечатленията. Не поставям под съмнение компетентноста на Матеев,напротив почти съм съгласен с него, но мисля че болшинството от хората предпочитат по простите неща. Това което описах е такова - изпробвано и практично.
Здравейте колеги и за много години, вчера попаднах на тази тема и се зарибих да си направя описаното от Матеев устройство. разполагам с компютърно захранване с мощност 240 вата. Днес поръчах от Ebay въпросните DC-DC устройства. Обаче тъй като не съм особенно на ти с електрониката ми изникнаха някои глупави въпроси в главата на които ще се радвам да получа отговор.
1. Как се вързва резистора на изхода на + на - или на късо?
2. Защо се настройва изхода на 1.0V?
3. В процеса на работа напрежението само ли се регулира в зависимост от съпротивлението на дадената тел?
4. Какво се случва ако дадем двете клеми на късо?
Предполагам като започна да го сглобявам и други въпроси ще излязат. Ако има възможност и някаква схема да покаже Матеев ще съм му много благодарен (а ако някой ден някъде се засечем ще почерпя).
На снимката е показано описание на 12A 200W Adjustable DC-DC Step Down Converter Buck Module 4.5-30V to 0.8-32V
Прикачен файл 2965
До скоро лепих основи с едно универсално зарядно за лаптоп което се регулираше от12 до 24 волта и 4.5 ампера . Всичко беше 6 докато един колега не ми подари няколко рамки обтелени с някаква по дебела тел. Като пробвах за загрея единия хоризонтален тел адаптера изпуши. Явно съпротивлението се оказа твърде малко и се укъси. С тънката тел се получаваше без проблем. Това ме кара да се замисля за правотата на колегата да се ползва така наречения генератор на ток (стига да не струва 200лв.)
Моята концепция е друга, но прочетох внимателно предложението на Матеев за да ти помогна. Има нещо което ме смущава в обяснението в работата на втория конвертор за целта. Или трябва да се разгледа схемното решение и да се изведат необходимити изводи от определено място, но нека Матеев да се произнесе.
Аз ползвам акумулатора на колата става идеално.
Fram!
Дадоха ли ти някакви напътствия? Ако е да, моляте да споделиш, че ми е интересно. Предполагам и на други колеги.
Само в тази тема съм писал по въпроса и за сега само от теб има писано. Мен също ме притесняват некои неща. Доколкото схванах Генератора на ток служи за да имаш на изхода постоянен ток независимо от товара, а напрежението се регулира според съпротивление на телта. Втория конвертор е стабилизатор на напрежение което посредством потенциометър се настройва на конкретно напрежение в диапазона 0.8 до 32V. Според Матеев ние го настройваме на 1.0V. В този ред на мисли как хем имаме настроено постоянно напрежение хем генератор на ток.
Идеята на Матеев е правилна, но според мен той е пропуснал нещо . Може да има нещо което аз не разбирам, затова го моля да даде допълнително разяснение. Гледам че е активен във фурума.
Човек трябва да е внимателен като използва менторски или назидателен тон, защото може понякога да греши.
За да няма грешки ви предлагам да поизчакате още ден-два. Сега ще се разпоредя на моите електрончици да реализират, настроят и оживят схемата, и след това да я нарисуват, за да мога да я публикувам и обяснявам по нея. Едно време съм я правил с аналогови стабилизатори и работеше, сега ще я пробваме с DC-DC преобразователи. За първия преобразовател съм сигурен, че ще стане, но за втория храня известни съмнения (генератора на ток), защото не знам каква му е вътрешната схема.
Иначе логиката е много проста. Закона на Ом е U=I*R или I=U/R. По втората формула ако резистора R е константен и напрежението U също е константно, защото стабилизатора на напрежение го регулира, то и тока I през резистора на изхода също ще е константен. Този същия ток иска или не освен през изхода, минава и през входа, и точно там можем да сложим телта. Няма значение дали е във веригата на плюса или минуса. Но всичко това важи само при аналоговите стабилизатори. При цифровите по-скоро не важи (пак зависи от схемата), но за да не гадаем, дайте ми ден два да направя работоспособна и проверена схема.
Така е. Има преобразузане на напрежението със съответния коефициент и отношението ток/напрежение е различно. Трябва да се види схемното решение във вторичната страна и евентуално от там да се търси възмажност да се прекъсне веригата и да се изкарат изводи.
Има една идея - да се опитаме да го направим само с един DC-DC преобразовател, като го накараме да работи в режим на токоограничение. Тоест да му използваме вътрешната защитата против късо съединение като генератор на ток. Трябва обаче да видим с какъв чип е направена схемата, за да се ориентираме как е организирано токоограничението и от кой точно резистор зависи. И ако всичко е наред, ще се наложи само да се смени един резистoр и всичко би трябвало да проработи. Вече съм възложил задачата и скоро ще имаме резултат.
Ако не стане по този начин, ще направим схема на аналогов генератор на ток. Тази схема се прави само с 4 компонента - 2 транзистора и два резистора. Единия транзистор е мощен Дарлингтон (150-200W), сложен на як радиатор, защото бая ще грее. Втория транзистор е какъв да е. Прави се отрицателна обратна връзка през емитерния резистор на мощния транзистор и готово. Втория резистор е за отпушване на Дарлингтона. Тази схема със сигурност ще работи много добре (пробвал съм я многократно), но ще отделя до 90W мощност под формата на топлина. Тази топлина трябва да се разсее с голям радиатор и/или вентилатор.
Така или иначе този път всичко ще се изпробва. Просто ми дайте малко време да ви предложа проверена и изтествана схема.
Аз все пак се надявам да има подходящо място след товарния резисто където да има константен ток.
Само разсъждавам.
Никой не е безгрешен. За това че генератора на ток е по-доброто решение съм абсолютно сигурен както на теоретично ниво, така и на практика. Аз така си лепя основите вече 2 години. Също така ви дадох и идеалното решение - готово устройство, което може да го прави това:
http://constructor.bg/shop/product_i...ducts_id=11937
Вие обаче започнахте да се жалвате, че 200 лева са много пари. Ами дадох ви идея как може да стане по-евтино с тези DC-DC преобразователи, но какво очаквате повече от мене? Аз моя проблем съм си го решил. Въпреки това тогава мисля че обещах да купя модули и да пробвам, и наистина ги купих, но не съм правил проби, защото си имам хиляди по-важни задачи.
Сега в момента възложих задачата на мои служители и вероятно ще ми струва поне 300 лева (2 човека по 3 дена работа) за да направя устройство, което не ми трябва и ще го изхвърля след това. Забележи иронията - харча 300 лева за да може някой друг да икономиса 200 лева - звучи смешно, нали. Това само глупак може да го направи, и този глупак съм аз. И след всичко това вместо едно благодаря получавам критики и обидни намеци ..... Постави се на моето място. Защо вместо да ме обиждаш не седна ти да го направиш това, пък после другите за благодарноост да те оплюват?
Всичко зависи как е реализирана интегралната схема на DC-DC преобразователя. Ще трябва да се види каква е схемата и след това да се прочете нейната документация. Напълно възможно е тока на късо съединение да се мери вътрешно и да се регулира с напрежение на някое краче. Възможно е и да има последователен резистор, от който да се взема пада на напрежение като обратна връзка. В зависимост от ситуацията ще се направи една или друга модификация на външната схема. Но това е развойна дейност, която някой трябва да я свърши, губейки няколко дена време. Затова и досега не съм я свършил тази работа - не е нито лесна, нито пък е спешна (поне за мене).
Това ли ти е идеята? И как тази идея може да помогне на някого от форума?
Ползваш НЯКАКЪВ трансформатор с НЯКАКВА лампа, вързана в първичната намотка, и така лепиш НЯКАКВА тел с НЯКАКВО съпротивление и НЯКАКВА дължина и това НЯКАКСИ се е получило. Много полезна информация, няма що. Аз я интерпретирам така "Правете проби и грешки и все някога ще се получи точно за ВАШАТА си тел с ВАШАТА си дължина и сечение. Ако обаче смените дебелината на телта или нейната дължина или нейния материал, пробите и грешките започват отначало."
Искам да попитам какво правиш, когато лепиш късата страна, след това дългата страна и след това W обтелването. Нима имаш 3 лампи и на всяка една рамка ги развиваш и завиваш? И ако скороста на лепене не те устройва, купуваш ли нови три лампи, за да я увеличиш или намалиш. Като смениш телта, купуваш ли си още 3 лампи или по-точно купуваш ли още 10 лампи, за да разбереш кои 3 от тях ще ти свършат работа за бавно лепене и кои 3 за бързо? Също и при началните експерименти колко трансформатора закупи, за да откриеш подходящия?
Всичките тези проблеми са обсъждани в темата и ми е чудно, че сега започваме да ги преповтаряме.
Матеев!
Аз съм привърженик на простите неща. Не искам да влизам в такъв вид спорове, но очаквам от теб да бъдеш по толерантен към мнението на другите. Всеки си има своя истина. Виждам че си напорист и инициативен и аз уважавам такива хора.Трябва да поработиш и в друга посока обаче.
Никакъв генератор на ток не е това, и това много лесно можеше да го разбереш, ако беше включил един амперметър и да премериш тока при различни дължини на телта. Лампата си е просто един мощен резистор и няма никакво значение дали е включен в първичната или във вторичната намотка. Съпротивлението на този резистор се събира със съпротивлението на телта, като сумата определя и тока през телта. Има разни нелинейни ефекти, като например "клякането" на напрежението на трансформатора, или промяната на съпротивлението на лампата при различни температури на нейната жичка, но тези нелинейни ефекти НЯМАТ СТАБИЛИЗИРАЩ ЕФЕКТ.
И тука имам какво да отговоря, но предпочитам да замълча. Все някой трябва да го направи първи, и нека този път да бъда аз.
Между другото вече имам информация, че DC-DC преобразователя има вградена защита по ток, но тя е настроена вътрешно на 12А и този ток не може да се променя с външни компоненти. Затова минаваме на план Б - разработка на генератор на ток с 4 компонента. В момента тестваме една набързо сглобена схема с по-маломощни транзистори, но истинския тест ще стане когато купим от интернет точно определен мощен дарлингтон транзистор (сега го избираме), за да мога после да ви дам линк и вие да си го купите точно същия. Просто трябва да почакаме ден-два да дойде доставката. След това ще публикувам схемата и снимки на сглобката.
Всеки источник е генератор на ток ако вътрешното му съпротивление е много по-голямо от товарното.Привеждаш съпротивлението на лампата към вторичната намотка и се вижда че то е няколко пъти по-голямо от съпротивлението на телта.