А ако седна да напиша още един постинг за разходите по разфасоване на меда с всичките му необходими бази, машини, съоръжения, персонал и т.н. - вероятно цената ще се удвои още един път.
И най-накрая ако пък взема да ви говоря за разходите по вкарването на някой артикул в международна верига за търговия на дребно, сигурно ще има още едно удвояване на цената. И в цялата тази последователност от хора и фирми, занимаващи се с мед, е напълно възможно цената на меда да се увеличи 5 или 10 пъти и въпреки това никой по веригата да не печели повече от 10-15%.
Та във връзка с това искам да кажа, че е глупаво да сравняваме нашата изкупна цена на меда с окончателната продажна цена в някой магазин или верига. Между двете понятия има светлинни години разлика. Между двете цени има огромно количество допълнителен труд, допълнителни разходи, данъци и такси, както и огромни по обем инвестиции, които трябва да бъдат изплатени.
Когато някой пчелар сравни собствената си изкупна цена с продажната цена в някоя европейска държава, все едно той казва "От цялата верига работя и се потя само аз, а всичко друго след мене се получава с магическа пръчица". Да, ама не. Истината е точно обратната - първичното производство почти по всички видове артикули по света е само 10 или 20% от разходите и от свършената работа. За да стигне обаче продукта до крайния клиент някъде някой добавя още 5 или 10 пъти повече разходи и труд.