Цитат Първоначално публикувано от Mateev Виж публикацията
Защото не си се научил да смяташ. Ето ти една много проста сметка за 900 г мед.:

За държавата - 20% ДДС (2.00 лв.)
За Lidl - 1.00 лв. печалба
За Lidl - 1.00 лв. разходи по организацията на търговията (помещения, служители, транспорт, логистика и т.н.)
За Апитрейд - 1.00 лв. разходи по закупуване, изследване и хомогенизиране
За Апитрейд - 1.00 лв. за буркан, капачка, етикет, машини за разфасофане, труд по разфасоване, транспорт до Lidl
За Апитрейд - 30 ст. печалба
За пчеларите - 3.70 лв. за меда

Според мене сметката е много изцедена за всеки по веригата, и пчеларите в никакъв случай не са ощетени, а Апитрейд и Лидл в никакъв случай не са се напечелии на гърба на пчеларите. Нормалната практика е от производителя до крайния потребител цената да нараства не 2-3 пъти, а поне 6-7 до 10 пъти. Нашите пасти за зъби например от себестойност 30-40 стотинки стигат до крайния клиент на цена 2.30-2.50 лв.

Най-големи надценки на цената има в магазините за крайни продажби. Там за да си покрият разходите, трябва да слагат надценка по 30-40%. Иначе няма как на продавачката да дадеш надник 50 лв. при оборот за деня 200-300 лв., от който 20% го прибира държавата, а 50-60% е цената на самата стока.
Цифрите винаги подлежат на интерпретация. Ето и моята, в която съм много по-убеден:
1. 20% ДДС-мърдане няма, толкова е(приемаме, че Lidl е 100% на светло).
2. печалба от 10% си е ОК.
3. 1лв. за кг. разходи на Lidl e безумна цифра. Знаеш ли колко служители има в централния им склад, че транспорта до него е за сметка на изпращача(даже поради многото персонал разтоварването е от шофьора на доставчика), че логистика от него така или иначе има ежедневно до всеки магазин(без значение колко е пълен товарния автомобил) и можеш да разпределиш транспорта върху всички предлагани продукти, не само върху меда и т.н., и т.н.
4. 1лв. разходи на търговеца(на нас известен като прекупвач) преди разфасоване няма да коментирам, поради това, че не съм запознат и приемам твоите цифри за достоверни, макар и да питая сериозни съмнения.
5.1. буркан, капачка и етикет цената е под 0.4 лв. за кг.
5.2. машини за разфасоване да искаш. Колкото по-модерни толкова по-малко персонал. С конкретна цена не се ангажирам защото варианти много, ала едва ли е повече от 0.2лв. за кг(за мен това е възможния максимум).
5.3.транспорта от Пловдив до Елин Пелин е около 250 лв. за 25 тона (приемлива цена е евро на км. от страна на транспортните фирми) или 1ст. на кг.
Или по т.5 разходи до 0.6лв.
6. печалба от 0.3лв. за кг. на пръв поглед е даже ниска, ала по т.4-1лв. плюс т.5-0.6лв плюс т.7-3.7лв. правят печалба около 17%(дано смятам правилно, че бая мезе си отиде безвъзвратно...) за сравнение виж т.2.
7. NO COMENT(или жална ни майка-по нашенски...).
Като обобщение виждам едни доста сериозни резерви, които ако се разделят поравно между търговец и производител(пчелар, а не хомогенизатор), ще има тъй необходимия баланс в бранша.
Няма да коментирам пастите за зъби поради моето невежество по темата, но ако правилно смятам при надник от 50лв. и 22 работни дни в месеца заплатата на касиер продавач ще е 1100лв. За съжаление в моя роден край магазинерите едва достигат половината, а магазин с 300лв. дневен оборот си е фалирал!