А,дали има значение отклонение-разминаване от 2мм-3мм на теловете от равнината и как това влияе при осеменяването на рамката?
Преглед за печат
За първи път виждам такова обтелване.
А на страничната летва само с шилото може да се пробие дупка.
Дядо ми едно време ползваше тия скоби за горната летва, но вече си има всякакви машини за пробиване.
Какво ще кажете за този начин? Че със скобите явно няма да стане
Не ти трябват скоби!
Забиваш едно пиронче до половината навиваш телта няколко пъти и го до забиваш цялото, опъваш тела и на другият край по същия начин.
Става много здраво и хубаво.
На тънките летви забивай пирона странично.
Ако излизат телове над горната летва е хубаво да има канал за да не се къса тела като почистваш восъка.
И аз не ползвам скоби. Пробивам дупките и в тях поставям втулки за да не се врязва тела в рамката при обтягането. За сноването на тела използвам този станок
http://pchelari.com/forum/attachment...6&d=1375698262.
За фиксирането на тела използвам габъри. На края получавам това
http://pchelari.com/forum/attachment...0&d=1387298315
За магазинните рамки имам друг станок, но в момента не е при мен да го покажа. И там използвам втулки и габъри и два хоризонтални тела.
Всичко е въпрос на личен избор и организация. Ако имаш къде да ги съхраняваш, може и от сега да ги лепиш основите. Най-добре става опъването на телта с пчеларско зеге, а лепенето с трансформаторче за лепене на основи(снимките долу). Най-добре е така да си правиш обтелването че да започваш и свършваш на горната летва, така няма да имаш проблем със забиването на пирончето, аз го забивам отстрани.
Прикачен файл 538
Прикачен файл 539
Да. "Лега" и на мен ми е любимата марка....
Да изкажа и аз едно "некомпетентно" мнение.
Слагането на тел по рамките не е самоцел, ей така, просто за да има някаква си тел някъде си по рамката. Ако има пчелари, които си мислят така, значи само си губят времето и парите.
Слагането на тел преследва строго определени цели, свързани с повишаване на здравината на изградената пита в строго определени нейни участъци в зависимост от приложенията, за които е предвидена тази пита. И къде и как трябва да се слага тази тел е въпрос на математика и изчисляване на сили и моменти, а не на чесане зад врата.
Хоризонтално или вертикално обтелване? Зависи от вида на питата (ДБ, ЛР, магазинна) и от нейното приложение (в плодника или в медовия корпус).
Къде точно да са теловете по продължението на рамката? Пак зависи от горните приложения. Зависи дори и от вида на основите(валцовани или лети).
Та изкам да кажа, че обтелването, показано на горните снимки на Петър84, трябва да получи оценка не двойка, а дори и единица, защото е направено без никаква умисъл, ей така с гледане в тавана и чесане зад врата. Полза от него никаква.
Хайде първо да си изясним какви видове основи има и какво може да им се случи:
Има два вида основи от позицията на тяхната здравина - ВАЛЦОВАНИ и ЛЕТИ. Валцовани са всички видове основи, които се продават от българските производители. При тях първо восъка се лее на плоски ленти и след това тези ленти се валцоват (пресоват) с пчелните килийки. При това валцоване дългите макромолекули и микрокристали се наплитат едни с други и се създава допълнителна здравина и гъвкавост, особенно при ниски температури. ЛЕТИ основи се произвеждат от самите пчелари, които имат восъчна преса. При тях килийките се оформят в процеса на самото леене, но макромолекулите са свити на кълбо и тези основи са трошливи на ниски температури.
Накратко:
ВАЛЦОВАНИ ОСНОВИ - гъвкави са на ниски температури, но за сметка на това лесно се свличат при температура 35 градуса по Целзий, каквато е вътре в кошера.
ЛЕТИ ОСНОВИ - трошливи са на ниски температури, но за сметка на това издържат почти безпроблемно температури от 35 градуса.
Изводи за обтелването:
1. И двата вида основи се нуждаят от стабилно закрепване към горната рамка по цялата нейна дължина. Това става посредством притискане с летвичка или залепване с восъчна свещ или каквото друго ви хрумне. Важното е горния ръб на основата плътно да е прилепнал към рамката, защото именно от там започва свличането при високи температури от 35 градуса вътре в кошера.
2. Ако основата не е плътно пристегната към горния ръб, алтернатива е една хоризонтална тел на разстояние максимум 1 сантиметър от горната рамка. Тази тел има ролята да държи горния ръб и да спаси питата от свличане при престоя в кошера.
3. При валцовани основи допълнителни хоризонтални телове са необходими на всеки 3-4 сантиметра, защото основите могат да се свлекат и по-средата. При ЛЕТИ основи това не е необходимо. При тях ако се стабилизира горния ръб, цялата основа се държи на него и не се свлича.
Всичко написано в този постинг важи САМО ако питата никога не се налага да се слага в центрофуга. Тоест ако говорим за плодникова пита.
А бе,с две думи "ловджийски истории"!
Ако питата ще се слага в центрофуга, тогава възникват допълнителни сили, срещу които трябва да се защитим. Има два вида центрофуги - радиални и аксиални. Радиалните създават сили на ПОВДИГАНЕ НА ПИТАТА КЪМ ГОРНАТА РАМКА, а аксиалните - СИЛИ НА СТРАНИЧНО ИЗХВЪРЛЯНЕ НА ПИТАТА ОТ РАМКАТА.
Следоватено:
1. При радиални центрофуги се нуждаем от една хоризонтална тел на 1 сантиметър от долния ръб на рамката, като това е достатъчно за лети основи. За валцовани основи е необходимо хоризонтално обтелване на всеки 3-4 сантиметра.
2. При аксиални центрофуги се нуждаем от МРЕЖЕСТО ОБТЕЛВАНЕ (хоризонтално и вертикално), като разстоянието между теловете трябва да е 4-5 сантиметра както във вертикална, така и в хоризонтална посока.
Допълнителната информация, която трябва да се отчита е, че пчелите имат навика да прогризват част или цялата пита по страничните и/или по долните летви. От тука веднага могат да се направят следните изводи:
1. И при двата вида центрофуги задължително се слага една хоризонтална тел на 1 сантиметър от долната летва.
2. При аксиалните центрофуги задължително се слагат вертикални телове на 1 сантиметър от страничните летви.
От известно време се чудех дали са проведени плануваните експерименти с питите. От написаното разбирам, че експериментите са проведени и резултатите са на лице. Браво.
През последните два месеца форума само губеше, че вашето мълчание г-н Матеев.
И така ..................
Какви изводи трябва да си направим за обтелването, базирайки се на здравата логика и разбира се на математиката и физичните закони?
1. Всички основи твърдо се закрепват към горната рамка или ако това е невъзможно, слага се хоризонтална тел на 1 сантиметър разстояние.
2. За всички видове центрофуги и основи се нуждаем от една хоризонтална тел на 1 сантиметър от долната рамка.
3. За аксиалните центрофуги се нуждаем от вертикални телове на 1 сантиметър от страничните рамки.
4. За радиалните центрофуги се нуждаем от хоризонтални телове с разчет 1 тел на 5-6 сантиметра за лети основи и 3-4 сантиметра за валцовани основи.
5. За аксиалните центрофуги се нуждаем от цяла мрежа (хоризонтални и вертикални) телове с разчет получаване на еднакви квадрати (или ромбове) с колкото се може по-малка площ.
Ами това е здравата логика и математиката........................
W обтелването е един компромис, който донякъде удовлетворява част от изискванията, ако:
1. Двата странични тела са на 1 сантиметър от страничните летви и
2. Има поне двойно W, тоест обтелването е VVV.
Аз лично обаче освен W обтелването бих добавил и една хоризонтална тел на 1 сантиметър от долната рамка, защото моята центрофуга е радиална, и една хоризонтална тел на 1 сантиметър от горната рамка, ако основата не е плътно прищипната към нея с летвичка.
Ами аз пуснах една серия от няколко хиляди основи без никакво обтелване. Бяха само защипани към горния ръб посредством летвичка. В страничните и в долните летвички имаше канали, в които основата влизаше, но се движеше свободно (заради температурните разширения). Говорим за ЛЕТИ ОСНОВИ - тези, които издържат на 35 градуса по Целзий.
РЕЗУЛТАТА ОТ ЕКСПЕРИМЕНТА:
Ами бих казал частично успешен. Центрофугата им разказва играта, но това можеше да се очаква. Интересното е, че част от тези пити оцеляват дори и в центрофугата, но не може да се разчита на това. Колкото до свличането при статичен престой на 35 градуса в кошера - някакъв малък процент се свлякоха, но това се дължи на некачествена изработка (основата се е измъкнала от летвичките на горната рамка). Друг малък процент се изметнаха по средата заради температурните разширения, но това е от първите рамки, при които основите ги запъвах за страничните стени. Този дефект го отстранихме като направихме каналите дълбоки по 5 мм, а основата да влиза в тях само на 2-3 мм.
Като цяло 80% от тези рамки са живи и здрави и са във великолепно състояние, и аз смятам да ги използвам в плодниците и никога да не ги центрофужа. При тези условия ще ми служат вярно поне още 5-6 години. За в бъдеще обаче не смятам да правя такива рамки (без обтелване).
В момента си произвеждам в големи количества два вида рамки, като догодина ще реша кои от тях са по-добрите.
1. Рамки с пластмасови Бургаски основи. Есенните ми експерименти с няколко хиляди такива рамки са много обнадеждаващи. Пчелите ги приемат и градят без проблеми.
2. Обтелени рамки с мои си ЛЕТИ ОСНОВИ. Засега използвам W обтелване, но мисля да се разпоредя на персонала да добави и по 1 хоризонтална тел на 1 см от горната и от долната летви. Вярно че това ще вдигне цената на рамката, но за сметка на това се надявам тези рамки да ми служат безпроблемно много години. Самото обтелване ще си остане дори и когато се наложи да претопя рамката в парната восъкотопилка - телта ще остане и на нея ще сложа нова основа. Рамките ми са много здрави и качествени, лепени са по ръбовете и размерите им са перфектни - разброса е не повече от 0.1 мм. Всичко това е заради машинното разпечатване. За да върви машината безпроблемно и за да не блокира на всяка 3-та рамка, нуждая се от перфектни рамки с абсолютно еднакви размери. Такива ги и направих, въпреки че цената на една рамка излезе златна. Надявам се в бъдеще през годините тази жертва да ми се изплати.
Ако добавиш такива хоризонтални телове си мисля, че няма да можеш да лепиш основите с ток. Всъщност как поставяте основите? Аз работя с нагряване на тела с ток и се получава много добре и много бързо. Майките снасят и в килийките през които минават теловете.
Точно с ток лепя и аз. Направили сме си приспособления за всичко, така щото да се икономиса всяка една секунда труд.
Допълнителните хоризонтални телове няма да объркат лепенето с ток, защото дори и да се допират до W обтелването, ще се отклонява само малка част от тока (защото минава по по-дълъг маршрут). Всичко е игра на настройка на силата на тока.
По принцип не зателвам по този начин,но с тия скоби не измислих друг.Иначе правя магазина рамка със три хоризонтални и по средата еднa вертикална.А плодникова със пет хоризонтални като на горната летва има канал във които влиза восъчната основа.Говоря за дадан-блатови пити.
Това няма да ти се получи по няколко причини:
1.Рамки в който е имало пило при претопяване по теловете и летвите остават боклуци.Начина за отстраняването им е изваряване в разтвор на сода каустик и изплакване с вода.По натам теловете ръждясват и стават неизползваеми.
2.Колкото и добре да е монтиран тела винаги се отпуска и провисва още в кошера, а при термична обработка в парна восъкотопилка нещата стават трагични.
3. Прекарването на толкова много рамки през восъкотопилка и повторно използване води до разпространение на зарази.
И като теглиш чертата в края стигаш до извода , че плодникови рамки се бракуват 100%( изгодно и здравословно).
Парата сваля восъка от теловете. Неръждаемия тел не ръждясва. Наистина малко се отпуска, но само веднъж минат с пчеларското зеге се опъва идеално и основата се залепва по същия начин, както се лепи и при нови рамки. Невъзможно е да се пренесе зараза от....незаразени кошери. Пчеларският инвентар е индивидуален и не се преотсъпва!
Обгаряш рамката с газова горелка. Восъка я импрегнира и я обеззаразяваш.
Нали не твърдиш , че можеш да отгледаш 1000 абсолютно здрави семейства колега vanHANEGEM?
Колега, много ми е смешно когато започнете да пишете някакви числа, които и вие не познавате. А този който има написаната от вас бройка не се занимава с аматьорско восъкотопене.
Повечето участници във форума както и 99% от пчеларите в БГ имат далеч под 1000 семейства и това прави горния въпрос абсолютно безсмислен. Така или иначе рамките сменят кошерите дали с ваденето на меда, дали с правене на отводки и т.н. Страха от болести е хубаво нещо и е добре да се спазват някои правила, но .......
Проследете внимателно и правилно последните постове. Именно #123 е в отговор на нещо постнато от Mateev, който ако не ме лъже паметта допреди няколко месеца имаше около 1200 пчелни семейства(в сайтът му пише - над 3000 кошера) - така че въобще не са безмислени обсъжданите по-горе въпроси...
Матеев е един от онези 1% с над 1000 кошера и не мога да разбера какво му се ровите на човека и как давате идеи как да си ги гледа при положение, че гледате в десетки пъти по-малко. Въобще не разбирам защо влизаме в някакви дребнави спорове за глупости. Как по дяволите си представяте да слязат за центрофугиране в база 5000 рамки и после да се върнат всяка от кошера от която е взета? Как си представяте такъв пчелин без майко производство, производство на отводки и всякакви други процедури при които се прехвърлят рамки от кошер в кошер? Все пак става дума за рамки от собствен пчелин върху, който имаш добри наблюдения, имаш история. Ако говорим за чужди рамки, за чужд мед или прашец за подхранване съм съгласен. И още нещо, колко са хората които си дезинфекцират рамкоповдигача и четката на всеки кошер, че да не пренесат зараза? Прекаления светец и богу не е драг!
Ето малко истински доводи:
Зателването на ползвана рамка е много по-трудно и бавно от зателването на нова.
Восък и прополис остава по рамката и във дупките за теловете след прекарването през восъкотопилка и после става и голяма цапаница при опит за ново зателване.
В повечето случаи след след дълга служба рамката се е разклатила по сглобките.
Често на рамките с ушерители след дълга употреба част или целия ушерител се е отцепил и го няма.
На малък пчелин има малко рамки за брак ако се бракуват периодично и инвестицията не е голяма.
На голям пчелин се предполага по-голяма печалба и инвестицията за нови рамки не е голям проблем.
Нямах намерение да сменям рамки след претопяване, но заради изброените доводи реших, че е по лесно и бързо да сменям. Зателвам на ново само ново изградени рамки които съм претопил заради лошо изградени пити или ново изградени и скъсани в центрофугата.
Просто грешка. Да се чете "Зателването НА ползвана рамка е много по-трудно...."
Колега Роско, аз никому за нищо и с нищо лошо не се ровя, просто изтъквам общо известни факти, относно втората част на първото ти изречение - тя явно се отнася за теб(аз просто не обичам да парадира много, много). Ти си тоя който се опитва да квалифицира мнения, въпроси и теми като "безмислени" - добре се опитваш да "адвокатстваш" на Матеев, то поне да го помолим да ти делегира администраторски или модераторски права - ще бъдеш полицая на форума, като засечеш безмислена тема - ще я заключваш, току виж може и някой да се погрижи за спазването на точка 1, от правилата на форума(за писане на кирилица).
Отново безсмислени приказки абсолютно ненужни на форума. Едва ли има някой, който да е държал по-лош тон на Матеев от мен, когато е имало защо. Нямам никакви апетити за длъжности и т.н. и директно ще откажа ако ми бъде предложено. Нямам никакво намерение да изпадам в повече в обяснителен режим и ви пожелавам весел празник.
Няма смисъл да спорим. Нека всеки сам да си взема собствените си решения от позицията на собствената си камбанарийка. Труда на мене ми излиза 5-6 лева на час, а не 0 лева, както си го смятат много пчелари. При това положение една готова обтелена качествена рамка при мене е с цена над 2 лева и аз съм си го приел това като даденост. Качеството на рамките при мене е от изключителна важност, защото иначе автоматичната разпечатваща машина заклинва на всяка 3-та рамка. Мога да приведа още доводи, който доказват икономическата обоснованост на моите решения.
Не очаквам да ме разберете - както вече казах, всеки си има собствена камбанарийка и от нея той вижда света под различен ъгъл от този на останалите. Това не означава, че той греши. Напротив - всеки е прав сам за себе си, защото е различна средата, в която той работи и съобразно която той е принуден да взема едно или друго икономическо решение.
Матев,до колкото съм разбрал ти работиш с пласмасови полуизградени основи или бъркам..?Поне така беше писал преди в форума.Защо се занимаваш с обтелване на рамки???
Защото не съм напълно сигурен за полуизградените рамки дали са подходящи като плодникови рамки. При тях няма как пчелите да си пробият отвор за минаване от другата страна. Така или иначе си има някакъв риск, и за да го минимизирам, съм взел решение тази зима да правя рамки 50% с полуизградени основи и 50% с восъчни основи и обтелване. Така ще продължа и за в бъдеще. Предполагам че ще минат поне 2 години преди окончателно да се убедя да приема или да отхвърля пластмасовите.
И аз съм на принципа неръждаема тел + зеге (когато се налага).
Обаче,
Невъзможно е да се пренесе зараза от....незаразени кошери.
Ти най-добре трябва да знаеш че точно горното изречение няма да бъде разбрано правилно. Има разлика междуздрави семейства и незаразени.
Напълно възможно е да бъде пренесена зараза от здрави семейства (без клинични симптоми). По същия начин е възможен и обратния сценарий - да не бъде предизвикана болест (клинични симптоми), колкото и да се опитваш да я пренесеш от болни семейства.
Липсата на дезинфекция ("микро"- санитарни мерки) и ветеринарен контрол( "макро"- санитарни мерки, в рамките на страната или областта) е като да не провяряваш от време на време спирачната течност на колата - няма проблем, докато не се появи проблем.
Понеже нали кампанията наближава със страшна сила, ето една моя снимка специално за колегата Петър84, с пожелание да стане отличник.
Прикачен файл 619
Скобонабивачът е ясен- работи се с ръка, ако е твърдо се донабива с чукче, за малки рамки се ползва преди сковаването. Треската е с разцеп за скобата и с нея набивам при сковани предварително ЛР и магазинни рамки. Рамката на снимката - правена от мен, нелепена, кована с пирони е изкарала поне десет години в мои кошери. След топилката я изциклих с нож, смених тела и я приковах. Април месец обтягам тела, ВО и влиза в строя. Да сме живи и здрави, няма причина да не изкара още десетина годинки при мен. От моята камбанарийка това е най-доброто. Болшинството ми рамки са зателени така. Повечето от ДБ плодникови са с пет носещи скоби на горната летва. Много малко магазинни имам които са с продупчени горни летви. От няколко години вече нямам нито един хоризонтален тел в кошерите. Долната летва ако е твърдо дърво-бия скоба, ако е меко- дупча с шилото. Зимата ми е кеф да седна и да си направя 5-10 рамки, без да бързам и да мисля за нищо. Лепенето на ВО става всякак - с топло или студено шпорче или с ток, както си реша.
Ето и моята работа, хоризонталната тел не съм я завързал защото първо лепя с ток вертикалните, след това опъвам и заковавам хоризонталните и ги лепя и тях, за да не се пресичат веригите.
Напълно излишен труд.
Напротив - това е първата свястна рамка, снимка на която виждам в този форум. Съобразно моите лични разбирания за добро обтелване, тази рамка е почти перфектна. Почти отговаря на 100% на всички конструктивни изисквания. Аз лично бих променил само едно - периферните обтелвания отдолу и отстрани трябва да са малко по-близо до летвичките, но и така става. Тази рамка ще издържи на произволни високоскоростни натоварвания както в радиални, така и в аксиални центрофуги. Отгоре или основата трябва да се подгъне на 90 градуса и да се залепи плътно към горната рамка, или трябва още една хоризонтална тел на 1.0-1.5 сантиметра разстояние.
Не ми се сърди на моето мнение. Аз съм техничар човек и вярвам на формули и на математика, а не на това какво е правил нечий дядо преди 100 години. Ако колегата опъне още една тел от горната страна на 1.5 максимум на 2.0 сантиметра, това ще бъде идеалното обтелване, което ще позволи на питата безпроблемно да издържа на всякакви натоварвания във всякакви посоки, създадени от всякакви центрофуги.
Ами слагайте и мрежа за комари ,че е по - плътна. За дядовците е ясно , по са разбирали от нас.
От години започнах да правя рамките с 4 хоризонтални и три вертикални тела. Правих различни експерименти, но този вариант се оказа най-удачен. Няма проблеми при центруфужене на новоизградените рамки, а общо взето меда излиза основно от тях. Вярно, че ртуда е малко в повече, но няма безплатен обяд. А е важно и телта да е хубава, че има тел и тел. Ползвам иноксова на лега и съм много доволен. Когато нещата започнат да се правят на конвейр нещата стават малко по-бързо. А откакто минах на такова обтелване нямам бракувана пита поради изкривяване провисване, нещо, което често се случваше преди.
А как ще се монтират основите , явно с ток няма да стане , и ако имаш да подготвиш няколко хиляди рамки ще отнеме много време. За здравината две мнения няма , но трябва компромисен вариант. Според мен теловете нетрябва да се кръстосват.
Когато работиш на конвейр, ръката бързо свиква с шпорчето. До сега не съм ползвал залепване с ток, въпреки, че има решение и на този проблем, а установката ми стои в склада. Просто с шпорчето ми е по-удобно, а времето, което ми отнема да залепя една основа с ток и това с шпорчето са съизмерими. Въпрос на рутина. Пропуснах да отбележа, че правя около 1000 рамки годишно.
А така Ника, тая рамка и в адронния колайдер да я пуснеш, пак ще устиска :)
Г-н Матеев, навремето влязохте с гръм и трясък по форумите с идеята за шоково снижаване на стойността на инвентара и себестойността на меда ? И, ако не се лъжа, на първо място, на цената на рамки и основи ? Сега вече слушаме за цени по 2 лъва и тежко обтелване...
Абе Доктора от Павликени е брутално прав - всеки трябва да измине пчеларския си път...
П.п. Г-н Матеев, отдавна се каня да питам. Колко часа труд на кошер за годината имаме ? Разбира се питам за квалифицирания. Боядисване, преместване, огради и стойки не са интересни. Благодаря.
Много си усложнявате живота , за мен обтелването е най досадната част в пчеларството. Обтелвам на четири реда хоризонтално ЛР рамка и лепя с трафа. Макар, че съм още новак в пчеларството/четвърта година/ и въртя пити ,които в болшинството са новоизградени, досега нямам скъсана пита при центрофугиране.
Ще се постарая да стана
Прикачен файл 619
То зависи и от въртенето, ако ще и с 10 тела да са обтелени рамките, то въртенето ако е неграмотно файда няма. Аз обтелвам магазините пити с три хоризонтални тела (и ми се струва че е много), а плодниковите с 4 и до сега почти не съм имал проблеми. Един колега обтелваше плодниковите рамки само вертикално и дали неграмотно ги лепеше не знам но почти всичките му се смъкваха лятото в жегата ???
Аз не се притеснявам да признавам грешките си. Сбърках и платих за това ....... 4 цифрена сума. Но нямаше да съм аз, ако не бях опитал. Всъщност грешката ми е не че пробвах, а че се похвалих за това във форума. Такъв е живота. Младите не вярват на старите, а новобранците не вярват на по-опитните от тях. Това води до непрекъснато повтаряне на едни и същи грешки от много поколения, но това води и до направата на открития (от време на време), които са двигател на прогреса. Ако сляпо се доверявахме на бащите си и на учителите си, още щяхме да сме в каменната ера. Добре че от време на време се появява по някой недоверчив, който да препровери целия натрупан опит на миналите поколения от позицията на новото време и на новите технологии. Аз съм от недоверчивите. Не е достатъчно да знам какво са правили поколенията преди мене. Искам да знам ЗАЩО са го правили. И когато ЗАЩО-то тъне в мъглявина, както е в много сфери от пчеларството, аз запрятам ръкави и го проверявам отново. Цял живот съм правил така и много съм грешил (и съм плащал за грешките си), но малкото случаи, в които съм успявал, са ме изстрелвали на невероятни височини в бизнеса и в живота. Така е и сега в пчеларството. Пътят ми е осеян с грешки, но сами виждате колко бързо напредвам. И може да прозвучи нескромно, но вероятността да стана най-голямата пчеларска фирма в България е съвсем реалистична. Бъдещето ще покаже. Мога да стана и най-големия провал - ха-ха...... Така или иначе в момента съм ви брат и гълтам същата горчилка, която и вие гълтате в борбата с пчеларската мафия и с корумпираната държавна администрация.
И според мен начина по който Ник_м си армира рамките е от най-стабилните. Два пъти повече тел и работа за една рамка, но аз специално така ще ги направя моите. С тази разлика, че няма да ги лепя с ток, защото ще приплета хоризонталните с вертикалните за още по-добро разпледеление на усилията при центрофугиране.После със шпорче, с капки восък ще ги закрепя.Верно е че е много играчката, но се надявам да се късат по-малко питите,особенно новите.Работата е, че става въпрос за 100-150 рамки, но се надявам че ще мога после да ги въртя с пълна газ на макс и да ги подмятам без да се разскапят.
При стартовия капитал който бяхте обявили, на втората, макс на третата година ако не сте най-най е равно на провал. Каквото и да стане обаче оттам нататък е ясно - чака се инвеститор. Дотук нищо невиждано и нечувано, може би единствено нарастването на бройката може да впечатли някой по-чувствителен.
Сега за грешките. Напълно закономерни и в реда на нещата. Хубаво е че ги признавате. Даже е и коректно. Както е и коректно понякога да се извинявате на добронамерените колеги които в началото се опитваха да ви подскажат някои нещица. Тези колеги не заслужаваха да бъдат квалифицирани като мързеливи, тъпи, страхливи, ограничени, непредприемчиви и т.н., и т.н. Това няма как да бъде оправдано с приказки за недоверчивост, открития и прогреси.
И все пак колко часа е труда на кошер ?
А ако се сложи поцинкована тел никога няма да се скъсат. В какво ще ги въртите тия рамки, че чак толкова ги обтелвате? На плодниковите слагам пет хоризонтални, на магазинните три. Магазинна нямам скъсана. За плодниковите още не мога да кажа, но 3-4-5 рамки на година ако са проблем тогава не е добре зателването. От миналата година пробвам нещо. Основата я слагам до горната летвичка и с разтопен восък я залепям за нея. Струва ми се, че така провисването се елиминира, но ще гледам и тази година как ще е.
Аз също използвам четири реда тел за плодниковите рамки ,но предварително правя канал на циркуляра от долу на горната летва.Там по - късно втиквам основата и останалата част довършвам с шпорчето. Така закрепена основата не се свлича.Говоря за "дядов" кошер. Стоковите рамки са с три реда тел по същия начин закрепени.
Елементарно, в слънчевата восъкотопилка насред лято, не остава нищо. Ако искаш да си перфектен има отвертки с плоска глава или какъвто инструмент се сетиш - прекарваш един път през канала и си готов. Аз така го правя по " дядовата " система.
Прикачен файл 874
Ето и моя начин на обтелване, моля ако имам грешка да ме посъветвате.
Телта изглежда ужасно дебела.
От опъна се е огънала долната летва което ще доведе до изграждане на мостове.
Отнела ти е ужасно много време. Представи си няколко стотин рамки а после дай боже няколко хиляди.
Има толкова изписано по въпроса, а и Матеев направи чудесни експерименти, защо не прочетеш и да опиташ.
Добре е . Не е необходимо да изпъваш чак толкова средната тел , че деформираш долната летва.Като слагаш восъчната основа от долу, оставяй луфт около един сантим и половина.
Миналата година оставях и аз от долната страна по 1см, но сега като гледам питите, всички са изградени до долната летва.
И да питам за какво се оставя по принцип това разстояние и защо при мен го изграждат и него?
suni хубаво е да няма телове над горната летва, защото при почистване на надграденото пречат.
Изглежда за тази рамка съм се постарал малко :laughing:, по принцип не опъвам чак толкова. Наистина е малко трудоемко по тоя начин, но за сега съм му свикнал. От горната страна остава тел, но как мога да ги скрия. Канал на горната летва е решение, но допълнителен труд - а и времето напредва и трябва още доста да направя. Дайте други идеи.
Вземи си ги зателвай хоризонтално на четири реда и не си стъжвай живота. За ЛР рамка са си предостатъчно.
При цвнтрофугиране няма ли да има деформиране само с хоризонтално обтелване?
Аз също ги зателвам, даже с повече тел 4 хоризонтални и три вертикални. Отдолу като лепя основата оставям не повече от 3-4мм. Само че за икономия на време не ги вързвам а ги нащраквам с такера. Телта наистина ти е доста дебела.
Обтелвам само хоризонтално. Ако горната летва няма канал-подгъвам леко/ 90о/ горната част на основата да опре на летвата и с топъл нож разтапям подгънатото върху нея.
привет колеги,някой работи ли по този метод и какво е мнението ви :)
http://www.youtube.com/watch?v=Kb2kVu--voc
Ами аз вече започнах да обтелвам така,но моя опит е твърде малък за момента.Тепърва ще разбера удачен ли е метода,просто исках да видя има ли някой който вече го е пробвал.Аз работя на многокорпусна система,първия ред го пускам на 1.5см приблизително от горната летва а останалите три на равни разстояния до долната.Надявам се че няма да провисват питите,по този начин се избягва врязването на тела в летвите.
За да обтелваме лесно и бързо вкарването на втулка е най-доброто и вероятно най- бързото решение.http://www.youtube.com/watch?v=L_SLDB8kwSk
Много полезна тема , цял ден чета мнения тук и определено ще пробвам с 6те вертикални тела. До сега все си обтелвах с 3 хоризонтални и 2 вертикални V-образно. Доволна съм и не съм имала проблем при вадене на меда , но и опита ми не е богат като на повечето тук.
Някой знаели какви са тези рамко разделители? За първи път виждам такива.
Пъпкови разединители.
Какво е мнението ви за тези пъпкови разделите,лесно ли се работи с тях?
И ако на две съседни рамки се разминат във височина тези пъпчици,някой новобранец ще намачка пчелите.Трябва доста точно да са поставени
Здравейте, някой може ли да пусне снимка как точно слагате скобите с такера за да не се врязва телта в дървото. Благодаря предварително
Здравейте,
Има такива снимки. Виж пост 72 от темата. Съжалявам но не съм наясно как да ти пусна линк.
Поздрави, Г. Георгиев
Ако си решил така да обтелваш,то телта трябва да ти е от по-дебелата или по-якичка-стоманизирана,в противен случай се къса при опъване точно на ръба на скобата.Другия вариант е да ковеш скобите по далече от дупките, примерно на три-четери мм.,а ако ползваш капси е още по добре.
Здравейте,
Само да допълня.
Ако ползва "капси", няма нужда от коване на скоби с такера.
Поздрави, Г. Георгиев
Благодаря ви за бързите отговори. Така или иначе аз съм новобранец и се опитвам да избера моя начин. Ако само правя дупки без капси или скоби проблем ли е?
Здравейте,
Проблем е!
За начало прочети цялата тема. Много неща са дискутирани, и много неща ще ти се изяснят.
Ако не ползваш скоби, или капси става по-трудно според мен. Рамките се правят зимно време, когато работата на пчелина е малко. Не трябва да опъваш телта, защото ще се вреже в дървесината, и ще отпусне. Можеш да ги сковеш, раЗпробиеш, и обтелиш без да монтираш ВО. Преди слагането им в кошера тогава опъваш телта, монтираш ВО и слагаш в кошера. Не го правя така, защото според мен има риск от провисване на ВО при топлината в кошера. Така рамката с ВО няма да бъде изградена правилно, т.е. ще има изпъкване от едната страна. Има едно приспособление на Евротом, ръчно. С него директно се пробива рамката и се монтира капсата. Имам го но не съм доволен, не можах да центровам пробиването на дупката в средата на рамката. Сега пробивам с винтоверта, и слагам капсите с чука. Голяма играчка, и става бавно. Все още съм с малко кошери, и това не ме бърка. Като станат повече ще го мисля.
Хубаво е да си уточниш, и начина на обтелване. Използвах хоризонтално, но от миналата год. минах на WW катокрайните към страничните летви са успоредни на летвата, и на около 2.5см от нея.
Ако нещо бъркам, може да ме коригират колегите.
От мен засега това. Но, прочети темата ще ти е от полза!
Поздрави, Г. Георгиев
[QUOTE=aragoen;86813]Здравейте, някой може ли да пусне снимка как точно слагате скобите с такера за да не се врязва телта в дървото. Благодаря предварително[/QUOПрикачен файл 6121
Прочетох темата изцяло, но все пак реших да попитам дали има някой без капси и скоби. Не бях се сетил за добрия стар чук, благодаря. Може ли да ми кажеш с какъв диаметър са капсите и с какво свредло съответно дупчиш, предполагам с по-малък диаметър. Мислех и аз да си взема такава машинка тази сидмица от изложението в Пловдив но тега се разколебах след като спомена за проблема с центрирането, но пък може и да пробвам ще видим.
Наско благодаря за снимката.
Благодаря за бързите отговори.
Здравейте,
Не мога да ти отговоря на този въпрос. Просто всичко е на село. Но има писано по въпроса, спомням си, че Матеев беше писал. Не се сещам в коя тема.
Вземам една капса, и няколко свредла с различен диаметър, и пробвам на една летва.
Поздрави, Г. Георгиев
Здрасти aragoen, Може би с капси е по-добре, но аз не ползвам нито капси, нито скоби. Дупча, обтелвам и нямам проблеми.
По-важно е дупките да минават по средата на летвите. Аз използвам машинка с 5 патроника. Пробутвам летвата, връщам я и готово.
Само някоя жилка може леко да отклони бургията, но отклонението е малко и не е проблем. Дупча с 1,5мм бургии.
Успех.
Благодаря на всички за отговорите, обаче пак съм раздвоен по точно разтроен :D. Явно трябва да пробвам и трите начина за да за да избера моя. Това вераятно ще го разбера след известно време тъй като тази година вече се чувствам готов да започна, след близо 3 години четене и 2 курса.
Предполагам си прав