Темата нещо бързо "умря".
И какво? Стана ясно, че такова животно кооперация, което да живее на наша земя не може да има. Българина се превърна в "самогъзник" - на никого не вярва и гледа само себе си и как да прекара ближния. Но има една друга възможност и умните хора ще я проумеят. Струва си да се направи кооперация, която да си постави за цел да рекламира българския качествен мед навън, като начало в ЕС. Реклама чрез директни продажби във фирмени магазини. Продажба на безкомпромисно качество и европейските цени на дребно. Такава една кооперация трябва да се управлява от умен търговец. Високоплатен, млад, владеещ поне два западни езика и много "разтропан". Той трябва да създаде веригата от малки, колоритни магазинчета с по един продавач от местните пчелари. И да направи всичко възможно да рекламира тези магазинчета. За намаляване на разходите може меда да се комбинира с продажба на хубаво българско вино - в малки серии от винарни с гарантирани качества. Една такава кооперация поне 2-3 години ще е на загуба. Но който очаква бързи печалби по-добре да не влиза там. Едва когато Европа усети вкуса на истинския български мед, а не на разните "бъркочи". които и предлагат големите вериги в опаковки от шампоан, едва тогава ще започне повдигане на цените на едро.
Една такава кооперация, за да е жизнеспособна, според мен трябва да отговаря на няколко задължителни условия:
* да е създадена само от хора, които се познават отдавна в бранша и си имат доверие;
* хората в нея да са средно ниво пчелари, които вече са на печалба и могат да отделят средства за бъдещи инвестиции, а не живеят "от година за година" и на ръба на оцеляването;
* те трябва да могат да гарантират пред останалите членове на кооперацията лично и имуществено, че ще доставят мед само с гарантирано високо качество и отговарящ на всички европейски изисквания;
*основната и единствена задача на кооперацията е излизане на външните пазари;
Ако тя успее да развие една верига от магазинчета за български мед и вино и те да се наложат на местните пазари с безкомпромисното си качество и коректност, те ще послужат по-късно като своего рода SHOW ROOM
където местните търговци на дребно ще могат да дегустират и заявяват доставката на по-големи партиди мед или вино за продажба в техните магазини.
Само така виждам възможност да се заобиколят прекупвачите и да се излезе директно на външните пазари. До тях в момента не достига истинския и чист български мед, а някакви бъркочи. Това ще изисква време, пари и много усилия, но ако проработи, ще даде дълготрайни резултати.
И последно:
Това не е идея за масовка, а за 5-10 души, с вяра в себе си и в останалите, с които започват и готови да прескочат "бариерата". Който е с подличката мисъл в главата "От това нищо няма да излезе" по-добре да не влиза в такова начинание.