Предложение за решение:
Считаме, че в предложения за обществено обсъждане нов вариант на наредбата за биологично производство не е заложено решение на посочения по-горе проблем. В сега действащата наредба, както и в предложения за обществено обсъждане нов вариант, списъкът от мерки при нередности и нарушения по отношение на пчеларството е без промени и гласи:



Вид
стопанство
Нередност/нарушение
Правно основание
Мярка
6.12
Пчели
Липса на представена карта в съответен мащаб, указваща местонахождението на кошерите, и/или документация и доказателства, включително, при необходимост, подходящи анализи, показващи, че районите, до които пчелните семейства имат достъп, отговарят на условията, посочени в регламента
Чл. 78, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 889/2008
5.1








Вид
стопанство
Нередност/нарушение
Правно основание
Мярка
6.3
Пчели
Мястото, на което са разположени кошерите, не отговаря на изискванията
Чл. 13, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 889/2008
5.3



Мярка 5.1 предвижда Предписание за предприемане на корективни действия от страна на оператора при установени пропуски или нередности, които не засягат биологичното състояние на продукта, с определяне на срок не по-дълъг от 10 дни, в който предписанието следва да бъде изпълнено (за стопанства в преход и стопанства, преминали периода на преход).

Мярка 5.3 предвижда „Временно ограничаване (частично или пълно) на документа (сертификата) по чл. 29, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 834/2007 и налагане на забрана за предлагане на съответната партида на пазара като биологична и премахване на термините, указващи биологичен метод на производство в етикетирането и рекламата на цялата партида или продукция, при установена нередност по отношение на съответствието с изискванията на биологичното производство съгласно чл. 30, параграф 1, първа алинея от Регламент (ЕО) № 834/2007 до отстраняване на несъответствието, със задължително писмено уведомяване на клиентите на оператора от негова страна, относно наложената мярка. Контролиращото лице писмено уведомява компетентният орган,

Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция и другите контролиращи лица за наложената мярка в срок от 3 дни.“

Считаме, че трябва да се предвидят по-строги мерки при нередности и нарушения. Предлагаме при констатиране на липса на представена карта в съответен мащаб, указваща местонахождението на кошерите, и/или документация и доказателства, включително, при необходимост, подходящи анализи, показващи, че районите, до които пчелните семейства имат достъп, отговарят на условията, посочени в регламента, да се предвиди прилагането на Мярка 5.3.

При констатирано несъответствие „Мястото, на което са разположени кошерите, не отговаря на изискванията“ предлагаме прилагане на Мярка 5.4, която предвижда:
Отнемане на документа (сертификата) по чл. 29, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 834/2007 и налагане на забрана на оператора да извършва търговия с продукти с позоваване в етикетирането и рекламата на биологичния метод на производство за определен период от време, който предварително се съгласува с компетентния орган, съгласно чл. 30, параграф 1, втора алинея от Регламент (ЕО) № 834/2007 в случаи, когато бъде установено тежко нарушение или нарушение с
траен ефект, със задължително писмено уведомяване на клиентите на оператора от негова страна относно наложената мярка. За стопанства в преход: Стартиране на нов преходен период, който започва да тече от датата на установяване на нарушението. Контролиращото лице писмено уведомява компетентният орган, Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция и другите контролиращи лица за наложената мярка в срок от 1 работен ден.

Смятаме, че след утвърждаването на по-строги мерки и извършване на планирани и изненадващи проверки на операторите от страна на КЛ и КЗ ще се постигне изваждането от системата на биологично производство на оператори, които са сертифицирани в нарушение на основно изискване по отношение на биологичното пчеларство, а именно чл. 13 (1) от Регламент 889 / 2008. По този начин съществено ще се намали рискът от производство и пускане на пазара на замърсена биологична продукция, което към момента генерално подкопава авторитета на българското биологично производство. Също така, това ще доведе до спиране на компенсаторните плащания към много биологични производители, които са сертифицирани в разрез със законовите изисквания и към настоящия момент неправомерно получават публично финансиране от бюджета на ЕС и от националния бюджет.