Специално този калкулатор нагледно показа на много пчелари, че транспорта им е много по-скъп от това, което до момента са си го представяли. Не знаеш колко много хора си го представят транспорта само като литри бензин на 100 km. Затова и им направих калкулатор, в който САМИ да си въведат данните и САМИ да видят каква е реалната цена на собствения им транспорт.

След това ще има за ДМА-тата и за амортизациите. Тука също повечето пчелари ще останат изненадани какъв огромен годишен разход те си го мислят, че е нулев, а в действителност той е определящ за стабилноста и ръста на техния бизнес.

После ще има и други компоненти, докато накрая не стигнем до ниво пчеларите да си изяснят колко всъщност им струва 1 килограм мед или 1 отводка, 1 майка и въобще всички продукти, които те могат да произведат.

Знанието на всичките тези информации всъщност ще отговори на най-важния въпрос - печеливш ли е пчеларския бизнес, или е средство за мизерия и загуба на време. Тука не знам при кого какво ще се случи, защото аз ще правя калкулатори, а хората сами ще си въвеждат числата. Ако обаче се окаже, че за някого този бизнес е път към просешката тояга, то тогава той ще може да вземе ПРАВИЛНО РЕШЕНИЕ какво да прави за в бъдеще. Алтернативите са две:

1. Отказва се от пчеларството и си търси други алтернативи за бизнес или за реализация
2. Започва да разсъждава по цифрите в калкулацията и започва да търси начин как да ги подобри

И тука вече се затваря кръга. След като човек вече ЗНАЕ какво се случва с бизнеса му, той вече може ДА ГО КОНТРОЛИРА, вземайки правилни решения на базата НА ЗНАНИЕТО.

И чак тогава, когато всеки има пред очите си един списък от разходи и приходи, чак тогава вече ще поговорим и на тема КАК СЕ ВЗЕМАТ ПРАВИЛНИ РЕШЕНИЯ. За най-любопитните още от сега ще кажа един от методите. Сортират се всички разходи в нарастващ ред и започва да се работи за подобряването на САМО ПЪРВИТЕ 3 ОТ СПИСЪКА. По този начин с 20% от усилията ще се постигне 80% от резултата. По същия начин се процедира и с приходите.

Като цяло е важното един пчелар ДА ЗНАЕ какво куца от неговия бизнес, за да може да се КОНЦЕНТРИРА ДА РАБОТИ ПО НЕГОВОТО УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ, а не както сега го правят повечето пчелари - работят по това, което им е кеф в емоционален план. Например пласмента на продукцията е пълен провал, а пчеларя сяда сам да си прави основи, мислейки че икономисва 1 стотинка. Или пък установява се, че транспортните разходи са огромно перо, а пчеларя решава да си купи нов лизингов джип, който всъщност ще утрои тези разходи. Или пък най-важното, което вече се намекна в тази тема - пчеларя ГУБИ от всеки един наличен кошер, и вместо да помисли как да си подобри технологията, решава да купи още кошери, че да губи още повече с явно лошата му лична технология.