There is a danger that by placing too much emphasis on external uniformity, we may lose the much more important objective of performance.
Аз винаги искам хората да ми обяснят с прости думи за какво става въпрос. Ако те не могат, значи или те не го разбират или нещо не е наред.
[QUOTE=Mateev;75327] Това, което се е случило е, че Бъгарските изкупвачи СА СЕ УПЛАШИЛИ.
"Знам какво, кой, защо, как и кога ще се случи с цените на меда, знам дори и колко ще бъдат" Матеев заради мен не казваш на колегите ,но моля те поне кажи на изкупвачите.Кажи им цената белким се успокоят и ни съобщят на нас , и нещата да тръгнат напред.Надявам се че не само аз ,но и много колеги ще ти бъдат благодарни.
Политическото решение на "проблема" е много просто - братушките, след Крим, Логанска и Донецка области да си я вземата цяла Украйна барабар с неограничените им количества пчелен мед, ама едва ли ще се случи, май и те самите много, много не я искат.
До колко украинсият мед може да замести нашия, на европейсия пазар, поне на първо време - незнам, имайки в предвид какви лекарства се продават свободно както на рускиия, така и на украинския пазар(някой хора тук също ги използват, но това е съвсем друг въпрос), препарати забранени при нас от десетилетие и повече.
Колкото каква е цената на меда на руският пазар, и дали нашия мед би могъл да се насочи натам - едва ли, като знаем че нашите политици се правят на по-католици от папата по отношение на санциите срещу Русия.Има друго лесно решение, не ни трябват нито квоти, нито защитни мита, нито износ, "морсия" го намекна по-горе в темата(#1754)....
Ще си позволя да Ви преразкажа едни данни от една пчеларска книга(учебник) издадена през 2009год, и данните най-вероятна са за 2007-2008год.
Хайде, ще го "препиша" дусловно:
"България е на последно място в Европа по консумация на пчелен мед. Годишната консумация на човек в страната е 180 g. За сравнение в Германия се консумират по 2,4 kg; в Гърция 2,0 kg а в съседна Сърбия 2,1 kg на човек от населението."
Само ако се доближи консумацият на истински, качествен пчелен мед в България до тази на съседните Гърция и Сърбия - при население 5-6милиона души и производство на мед 10-12хиляди тона, то почти няма да остане мед за износ. И дали същите тези които стоят в момента между българския пчелар и германските предприятия за преработка и пакетаж на мед, ще останат между пчеларите и българските потребители, само вревето ще покаже(но, като се има в предвид какво се предлага в търговскиете вериги от 5% до 30% пчелен мед, а другото е глюкозо-фруктозни сиропи, то едва ли там им е мястото), който наистина търси, то той намира начини, но не става само с мрънкане(и заяждане) по форумите.
А, и ролята на държавата - ами в педходните НПП имаше някакви предвидени пари за пополяризация на българския пчелен мед - къде и за какво отидохя, аз незнам(би трябвало да има отчети в ДФЗ, за тези пари по програмите), дали е имало ефект или не - то "специалистите" да го оценяват ефекта. Имало или не ефект, то поне е имало някакво желеание(та било то и прах в очите на пчеларите) от страна на държавата и нейните органи, да се стимулират директните продажби.
Много хора мрънкат, бил им виновен малкият град, бедният район, хората нямали пари и какво ли още не?!? - ама едва ли са регистрирани по наредба 26(за директните продажби), едва ли са регистрирани дори и по наредба 3(за земеделските производители), а за да си регистриран по наредба 26, то първо трябва да си регистриран по наредба 3 - и какво излиза, че продават по няколко десетки и дори стотици килограми мед "не съвсем законно", и неспират да мрънкат и търсят вината къде ли не, само не и в себе си.
Колега по отношение на здравословното хранене ще ти цитирам учителя Матеев. "На човек насила може да му вземеш, но насила не може да му дадеш". Аз консумирам на година по около 10-12 кг. мед, значи много хора дори и не кусват. Дано някой ден наистина в бг се консумира средно по 2-3 килограма мед, ако българина е стигнал до там то и много други неща ще са му наред.
А Украинците нека не ги мислим, след няколко години ще са в ЕС, а братушките нека ядат китайски мед да им дойде акъла.
Винаги може по-добре.
Да, твърде висока е себестойността на пчеларите в България. Купуваме пчеларски инвентар на евопейски цени. Там мърдане няма. На стоката е залепен етикет с цената. Продаваме продукция на нищожно ниски цени. Тогава не можем да си залепим етикета с цената. Притиснати сме като с менгеме. Печалбата отива за данъци и сметки. И там мърдане няма. За реинвестиция нищо не остава. При това положение няма как да се генерира развитие в пчеларството.
В България консумацията на мед на глава от населението си е много добра, дори и по-висока от на другите страни, но това не влиза в официалните статистики. Причината е много проста - хората не си купуват мед от магазинната мрежа, и затова статистиките показват такива ниски стойности. Хората в България предпочитат да си закупят мед от някой познат пчелар, и това създава огромен вътрешен пазар за продажби на дребно, който по обеми може би е съизмерим с официалния пазар, регистриран от прекупвачите на мед.
За моето семейство мога да кажа, че консумираме средно по 1 тенекия мед на година и това си е било винаги така - много преди да реша да ставам пчелар. Меда през годините сме си го купували от познати пчелари или чрез техни приятели. Мед от магазина не си спомням да сме купували, освен преди 3 години, когато веднъж от любопитство и за целите на експеримента закупих по един буркан от всички видове мед, който се предлагаше в супермаркета.
Всички сме наясно с официалния брой кошери, регистрирани от статистиката, но това са хора обикновенно с над 10 или дори с над 20 кошера. Има ли си обаче някой представа колко са хората с под 10 кошера, нерегистрирани от никого, и колко мед те произвеждат на година? Склонен съм да си мисля, че става въпрос за над 50 000 човека с общ брой кошери от порядъка на половин милион. Те произвеждат поне по 10 000 тона мед на година, който не го ловят никакви статистики. Ей това е меда, който се изяжда от Българите, и ако той влезе в статистиките, ще се окаже че България не само че не е на последно място по консумация на мед, а точно обратното - заема едно от челните места.
Аз лично си мисля, че без особенни проблеми всеки един пчелар от форума би могъл да продава по 500 или дори по 1000 килограма мед на година на приятели и познати. По-разтропаните дори могат да продадат и повече. Ето жена ми на майтап вече е продала над 500 килограма, при това без да си мръдне пръста. Не сме правили никаква реклама, освен може би че единия ни пчелин на Етъра е на едно баирче встрани от главния път, и всеки един жител на квартала го вижда всеки ден, минавайки покрай него. Пчелина е красив, подреден и на човек му доставя огромно удоволствие да го гледа и да му се наслаждава. Неявно това се явява маркетингов подход, защото създава ПОЛОЖИТЕЛНА АСОЦИАЦИЯ между красотата на пчелина и качеството на меда, произвеждан от този пчелин.
Та във връзка с това мога да ви дам няколко идеи как да увеличите продажбите на мед на дребно на приятели и познати. Трябва да предприемете няколко маркетингови действия, повечето от които са просто ПСИХОЛОГИЯ и нищо повече. В основата на маркетинга стои така наречената ПОЛОЖИТЕЛНА АСОЦИАЦИЯ, която се създава в главата на потенциалния клиент. Помислете си каква асоциация има във вашите глави за думичката ТРАБАНТ например. Ха-ха .... ако утре някой произведе най-добрата кола в света, и направи глупоста да я нарече ТРАБАНТ, вие никога няма да си я купите. Ако обаче МЕРЦЕДЕС реши да произведе някаква бракма, но я нарече например МЕРЦЕДЕС Б-класа (Б от бракма), то вие тогава бихте си я купили. Та ето това е силата на ПОЛОЖИТЕЛНАТА или ОТРИЦАТЕЛНАТА АСОЦИАЦИЯ. Вие на практика не купувате колата, а нейното име, защото към това име във вашата глава вече има ПОЛОЖИТЕЛНА АСОЦИАЦИЯ.
Та да се върнем на меда. Ако искате да изградите ПОЛОЖИТЕЛНА АСОЦИАЦИЯ в потенциалните ви клиенти към вас и към вашето име като пчелар, трябва да се потрудите малко и да положите малко маркетингови подходи. Прочетете книгите за маркетинг и ще откриете хиляди съвети, част от които можете да реализирате много лесно. По-долу ще дам няколко от тях:
1. Ако пчелина ви се вижда от улицата, направете го да изглежда като РАЙСКА ГРАДИНА. Нека да е чист, подреден, винаги окосен, с прясно боядисани кошери в красиви цветове. Нека да има дръвчета, алеи, пейка и т.н. Нека да изглежда като място за почивка и удоволствие, а не като задния двор на някое бунище с разкривени огрухани кошери, и разни други боклушаци около тях. Хубавите асоциации от пчелина се прехвърлят и върху вашия мед. Красив пчелин - качествен мед. Мурдарски пчелин - мурдарски и некачествен мед. С пчелина си вие можете да привлечете клиенти, но можете и да ги отблъснете. Не го подценявайте този фактор - той е един от определящите фактори за отношението на клиентите ви към вас самия и към произвеждания от вас мед.
2. Подобен на пчелина фактор е и помещението, в което вие извършвате пчеларските работи и вадите мед или восък. Ако в това помещение каните приятели или познати, и в него те видят мизерия, мръсотия, мухи, ръждясал инвентар и т.н. - тези хора НИКОГА НЯМА ДА СИ КУПЯТ МЕД ОТ ВАС. Или направете помещението си да изглежда като аптека с лъскав хромникелов инвентар, или никога не допускате до него никой, дори и най-близките си приятели.
3. Дрехите, с които се обличате и външния ви вид - винаги трябва да сте измити, избръснати, стегнати и с добре изгладени дрехи. Впечатлението, което хората добиват за вас самия от външния ви вид, се разпростира и върху продукцията, която я произвеждате. Не забравяйте, че най-важното което хората знаят за вас, е ЧЕ СТЕ ПЧЕЛАР. От този момент нататък всичко, което видят при вас и което научат за вас, подсъзнателно се свързва и с качеството на продукта, който произвеждате. Ако сте спретнат и с приятен външен вид, хората ще си помислят, че и меда ви е качествен и хубав. Ако сте мурдар, ходите из квартала или селото с мръсни дрехи, ако псувате, ако сте пияница или побойник, въобще ако навявате каквото и да е ОТРИЦАТЕЛНО ВПЕЧАТЛЕНИЕ, то ще създаде и ОТРИЦАТЕЛНИ АСОЦИАЦИИ КЪМ ВАШИЯ МЕД. Ако карате кална лека кола или пък къщата и двора ви не са поддържани - това пак са ОТРИЦАТЕЛНИ АСОЦИАЦИИ. Старайте се да няма такива за каквото и да било. Винаги и във всичко се опитвайте да създавате ПОЛОЖИТЕЛНИ АСОЦИАЦИИ към вас, към вашето поведение и към вашите вещи, които ги виждат другите хора.
4. Следващата стъпка е да започнете да предприемате АКТИВЕН МАРКЕТИНГ. Например:
- При среща с приятели случайно подмятате какъв хубав и качествен мед са донесли пчелите тази година, защото пашата, времето, дъждовете ...... все ще измислите защо.
- Разказвате случая с Оберон или други подобни случаи, за да намекнете че меда в магазина е с неизвестно качество, но вашият е супер, защото .....
- В компания не пропускайте да разкажете за лековитите свойства на меда, но само ако е закупен от първа ръка от някой пчелар, на когото се има доверие. Няма да намеквате за вас, те сами ще се досетят.
- Не пропускайте да подметнете на Гошо, че Пешо е дошъл при вас и си е купил цяла тенекия, за да я прати на приятели от Германия, щото са били впечатлени от качество на точно вашия мед. Историята може и да е друга, важното е да намекнете, че определени хора си счупват краката да купуват от вас. Аз например не пропускам да се похваля, че при мене миналата година идваха словенци и си купиха един тон мед да правят медовина. Били са път през половин Европа само защото страшно много са харесали качествата и вкусовите характеристики на изпратените от мене образци.
- Всеки път, когато някой дойде да закупи 1 буркан мед от вас, не пропускайте да му кажете как му давате от най-добрата партида, която сте си я запазили лично за себе си, и понеже количеството е много малко, от нея давате само на най-добрите си приятели. Бъдете сигурни, че до 2-3 дена пак ще дойдат, и ще закупят поне още 3-4 буркана или дори цяла тенекия.
- Задължително на буркана с меда трябва да има красива етикетка с данни за контакт - телефон или адрес. Не се знае този буркан при кого ще попадне, но ако на него му се дояде истински мед, нека веднага да види откъде може да си намери. Също така си напечатайте красиви визитни картички. С всеки буркан мед се дава и по една картичка.
- Висшия пилотаж в маркетинга е да се направи малка книжка с размери на кибритена кутийка и дебела 2-3 милиметра. В тази книжка трябва да има разни полезни факти за меда, някоя друга рецепта, малко хвалби и разбира се данни за контакт. В ъгълчето на книжката се прави дупка и тя се завръзва с канап за всеки един продаден буркан. Трябва да знаете, че дълго време след като меда бъде изяден, тази книжка ще стои сложена някъде и ще се показва или подарява на приятели или познати, като така постепенно ще натрупвате все по-голяма клиентска база.
5. А ето и една рекламна идея, която ще има невероятен ефект, но в която вече ще се наложи да вложите малко средства:
Купете си малки бурканчета например по 40 или 50 милилитра и ги напълнете с мед. Сложете хубаво направен цветен етикет - вашите имена, телефона ви, годината, вида на меда, партидата и някакъв лозунг - например "Меда е здраве". Обиколете квартала или селото и подарете по едно бурканче на всеки един срещнат човек. Не пропускайте да го похвалите - "Това е чудо. Такъв мед пчелите носят веднъж на 10 години. Опитайте, и ще се уверите сами. Жалко само че количеството е малко и не знам дали ще има за всички желаещи."
В заключение:
НЕ БЪДЕТЕ ПАСИВНИ !!! Докато не се активизирате да направите нещо по въпроса, продажбите ви на мед ще бъдат слаби или никакви. От вас самите зависи да направите нещо повече по въпроса, и аз ви подвърлих няколко идеи. Предполагам че и други пчелари ще дадат идеи или ще споделят какво те предприемат, за да успеят да продадат на дребно по-големи количества мед.
Е аз това го казах леко в политически аспект. Другаря Путин вчера забрани вноса на сирене и кашкавал, онзи ден се заканваше да забрани вноса на коли а сега и на мед. Скоро всички руснаци от глава до пети ще са в "сделано в ссср" и ще карат новата версия на Лада.
Сега ще кажеш, че какво лошо. Е да ама не виждам много мераклии да са запътили натам. Поне един кьорав имигрант да беше се запътил натам ама не.
А след като досега украинския мед е отивал в Русия, то празни дупки в икономиката няма. Ще трябва да се намести някой друг там, дали ще Китай или братска Северна Корея все тая.
Винаги може по-добре.
В момента има 19 потребител (и), разглеждащ (и) тази тема. (0 потребител (и) и 19 гост (и))