Тук ще се пишат всички мнения свързани с ЛР кошери.
Преглед за печат
Тук ще се пишат всички мнения свързани с ЛР кошери.
Уважаеми пчелари! Работи ли някой с кошера на Гърдев (кошер 1300 г.България)? Моля, споделете опита си този кошер или технологията на създателя му - известния пчелар от Пловдив - Георги Николов Гърдев(за съжаление вече покойник)
Колега,ако имаш възможност изнамери в-к"ПЧЕЛИ" бр.5 от 2003г.Там е описан кошерът и начинът на работа.
Нямам представа как мога да го намеря crying; Ще бъда много благодарен, ако някой има възможност да го пусне във форума!!!
Имам информация, че един от пчеларите на България - Костадин Якофов от Пловдив също работи с този кошер с изключителен успех. В България май само пчеларите от Пловдив го използват и имат опит с него.
Колега,ето нещо с което мога да ти помогна и дано ти е от полза.Виж тук
Много благодаря!!! Това е единствената публикация, която съм срещал и я имам!!! Все пак - още веднъж благодаря за отзивчивостта!
Даже, ако Ви прави впечатление - най-отдолу пише следва. И това СЛЕДВА го търсих - никъде го няма!
Да ще е интересно да се прочете продължението наистина.
Колеги, не четох всичко за прехвърялнето от ДБ в ЛР , щото го знам! Но едно ми направи впечатление:Рязане на рамки с лозарска ножица!!!??? Вие споделете, аз ще замълча! Имам предвит статията във Фермер!
Ако са от мека дървесина ще стане, без разбира се след това да се приковава долна летва . И като се бракува питата, рамката отива в печката. Аз не съм и не бих го направил. Рязал съм рамки с трионче и на пълните пити не съм ковал долната летва. Това го направих след брака на самите пити, но рамките не са деформирани и няма проблем.
Вероятно може да се отреже, въпреки че не е най-подходящия инструмент за тази цел!
Костадин Якофов работи с този кошер главно в направление - добив на прашец! Има изключителни успехи и не случайно е наречен "царя на пращеца". Споделя опита си с много пчелари. Аз не съм имал честта да се запозная с него, но пловдивчани би трябвало да го познават добре. Не случайно в един от горните постове споменах, че най-вече те имат опит с този вид кошер - нека го споделят, а ако може и технологията на Якофов за добив, сушене, съхранение и т.н. на прашеца.
На мен лично този вид коше ми импонира с простата направа, малките размери(8 рамки) и вероято - по-лесната работа с него. Имам и притеснения, разбира се, ...точно заради това.
Моля за мнението на по-опитните пчелари !!!
Може ли по това време на годината да се подрежат ДБ пити, за да станат Рутови - при подходяща Т на въздуха, разбира се - 15-16-17 градуса!
Или по-точно казано: Може ли по това време на годината да стане прехвърляне на пчелното семейство от ДБ в ЛР кошер???
Да,по принцип не е никакъв проблем.Стига да работиш бързо и правилно,но тази операция се прави през пролетта,когато рамките са по-празни в долната си част.
Трябва ти приставка от 70мм. или дълбоко дъно,за да неподрязваш питите сега,а напролет.По малък е стреса.Мога да покажа и подробни снимки ,но когато стане възможно да се качват снимки от компютъра.[/img]
В момента са точно с такива" приставки". През лятото ми беше жал да ги стръсквам и режа, но напролет няма да ги жаля! А кога смятате, че е най-подходящото време през пролетта?
Март-април,когато са по-малко пчелите и времето позволява.
Има няколко варианта за прехвърляне от ДБ на ЛР.
1 Поставяш корпуси над ДБ рамки, след като семейството премине изцяло на ЛР, премахваш ДБ корпус, ако има мед го вадиш и приключваш с въпроса. Ако се налага дори може да отделиш ДБ корпус с ХР, а майката да е над нея.
2 Подрязване на летвичките рано напролет. Питите които са без пило или се подменят или се подрязват. Лично аз не обичам да подрязвам пило и за това измествам останалите ДБ рамки в края, докато се освободят от пило.
3 Да изрежеш само питата и да я поставиш в празна ЛР рамка. Операцията е идентична с тази на прехвърляне от тръвна или от хралупа в разборен кошер.
Мислех да го направя, както споменаваш по вариант 1, но ей - бога ми , пчелите не искаха да напуснат ДБ пити. Майката осеменяваше и в ЛР, но колкото пъти бърках - все я нямаше там. А смятах да поставя ХР, както споменаваш, но не успях да я "хвана". Затова на пролет по-раничко - ще работя по вариант 2, без да ги жаля.
Интересувам се от височината на магазин за ЛР кошер,дали е същата като при ДБ.Не съм използвал такива досега,а пък искам да си направя.Моля ,някой който използва такъв магазин,да сподели.Мерси
Ами,доколкото аз знам те са 13 см.На ДБ са 15,5см.Това е височина на рамката.
В ЛР кошерите за мед се ползват корпуси, като тези, които се ползват за плодник. Височината им е 24 см., а тази на рамките 23 см. Аз ползвам 2 такива за плодник, но като медови ползвам ДБ магазини с височина 17 см, а тази на рамките - 16 см.Цитат:
Първоначално публикувано от petkofire
За самите корпуси,юри,аз съм наясно,но за магазините нещо ми се върти в главата,че имаха майче някаква разлика,но не в рамката а в самия магазин(височината му),но не съм сигурен.
Колега petkofire,постарай се да работиш с възможно еднакви размери на рамките.Това ще ти донесе много предимства.Ако работиш с ДБ,значи имаш магазинни рамки и по тях си направи магазина,който искаш да ползваш в/у ЛР кошер.Има различни размери магазинни рамки и не се води по тях а по своя,който имаш.Знаеш как става-просто добави 1 см към височината на рамката и готово.
Независимо какъв корпус (магазин) ползваш за мед, той трябва да е само с 1 см по-висок от рамките в него. Този 1 см, трябва да е разпределен по 5 мм от годе и от долу. Това е оптималното разстояние, което позволява свободен достъп на пчелите до питите, а и същевременно не се свързват питите с восъчни надграждания, които пък много пречат при работата на пчеларя.Цитат:
Първоначално публикувано от petkofire
Този сезон който идва, ще гледам за първи път ЛР кошери.При тях кълбото не го ли правят винаги в горния корпус. И още един въпрос: Майката не е ли винаги в горния корпус през целия сезон, затова се въртят?
Здравеите колеги,
от един месец мисля как да продължа след като направих херния. Един корпус пълен е около 27кг.
Моля помогнете каква система да избера. Района ми не е за ДБ напролет ще цъфнат 10 000 декара рапица.
Ако хернията е на коремната стена при една операция още сега до рапицата ще си забравил за нея. Дисковата херния обаче е друго.....
Цитат:
Първоначално публикувано от valaz
Мнението беше преместено тук от администратора
[quote=buci59]Колега valaz,незадоволителни резултати се получават тогава,когато с избраната технология се работи неправилно.При теб ми прави впечатление следното:
Цитат:
Първоначално публикувано от "valaz" обикновено майката осеменява само единия, въпреки че съм качил пити с пило в горния корпус. Така тя остана в долния корпус[/quote
Мнението беше преместено тук от администратора
Искам да ви питам и двамата:Какво яде семейството през това време на преместване на пити.Колегата Валаз нека сподели.Каза,че ползва Венер.Сега нека да се уточним.Това за самостоятелно развитие ли говорим?Местенето ,както и да е ,е работа на пчеларя.Но само това мисля,че няма да свърши работа.Като чета повечето от вас почват активна работа с кошерите през март.Има два месеца на разположение до главна паша.А ,ако има рапица....какво ще накара тези майки да осеменяват така усърдно.На самостоятелно развитие.
Когато подхранвам, а хранилката е над ХР и полукорпуса, както е по Венер, сиропа стои дълго в хранилката, а пчелите не се качват там. Нещо повече-вместо да пълнят полукорпуса с мед, те го свалят надолу в плодника. Същия сироп, налят в хранилките на ДБ изчезва оттам за по-малко от денонощие. Рапица досега не съм имал, но тази есен я засадиха за първи път. Напролет ще видим какво че стане с нея. Гледам 8 семейства в ДБ, благодарение на които успявам да извадя мед. С 3бр ЛР кошери правя опити, понякога успявам и да извадя някоя пита с мед, но в общи линии, умряла работа.
Наистина ти вярвам,Така е.Мисля,че семействата, които имаш искат друг подход.Венер нещо не дописал това, което прави.Пчелите се интересуват в ранното развитие едва от десетина сантиметра от кълбото.Едва,когато се затопли времето посещават хранилката.При това положение хранилката над плодника-Корпус.Когато семейството заеме и стените тогава слагаш и полукорпуса.И ХР.И т.н.
Разбира се, че така - когато корпусът е препълнен с пчели, тогава се слага ХР и над нея ПК. След 10-тина дни - корпус над корпуса и под ХР и ПК. Междувременно - до тази ротация - много сироп в хранилката.
Това е идеалния вариант!
ЧНГ на Всички пчелари - по- любители и по-полулюбители, и по-можещи и по-знаещи, и по-професионалисти !!! wink; По същество-kosta zhelev, а меда от тези центрофужени пити как се казва?- би трябвало да е "зимен мед" , на мен най-добре ми звучи "леден мед"!!! drinks;
Нищо му няма на меда в кошерите. В природата, да не би някой да им центруфугира меда и после да им го връща, като сироп. За мен всичкия този труд е напълно излишен. Достатъчно е само да се надраскат питите с мед и пчелите си знаят работата. Пита с мед е равна на пита с пило.
Разпечатване или надраскване с валяк+напръскване с водица и пчелите пощуряват.Това е моят метод и не мисля,че е неправилен.Но все пак всеки решава сам как е най-добре.
kosta zhelev, думата ми е, че е по-добре "да дадеш", отколконо "да вземеш" този мед, кой да ти го изкупи, а и е двойна и тройна работа е да го даваш пак на пчелите. А нали всички искаме да вливаме младите пчелари в правилното "корито на медената река" ?
Нов почин-" Меда се вади да се даде отново.Не да се продаде."-kosta zhelev, звучиш ми като оня лозуг от настоящето-"МЗ няма да остави нито един пациент да умре без лекарска помощ!". Не знам има ли друг форумец, който да вади зимата мед, че да го дава припролет наново на пчелите? Ако има някой да пише как се центруфугира слънчогледовият мед?!
kosta zhelev, взе да става лично, а наистина се интересувам, както пишеш от бързото развитие на МК, защото от 200 зазимени МК се старая да оцелеят поне 150-160, а ти с твоите теории просто не ми помагаш. А и още повече, ми се повреди и центрофугата! И си мисля, че за да се центруфогира мед сега или малко по-късно би трябвало да е с повече фруктоза, нещо от рода на изосоида. Моето предложение за бързо развите си остава "питка, сега и веднага"!!! А и откога слънчогледовият мед не е природен продукт?
borislav aleksandrov-"от 200 да оцелеят 150-160 това не е ли твърде голяма зимна смъртност?"- Е, няма да бъдем пък максималисти! Все пак както Мечо Пух би казал- "Колкото повече, толкова повече!"
гена ти ме шашна с тая зимна смъртност. аз не мога да си представя повече от 5 процента а тебе те устройва 25. това е не нормална работа.
не ми се мисли и ако в профисионален план залагаш токова шкарто.
ahmed, не се хващайте за тези цифри. Да ти призная изобщо не залагам процент на смъртност и много ми се иска нито едно семейство да не загине/мисля, че повечето от форумците са на същото мнение/. Не знам защо робувата на 5%, !0% и други подобни недомислици- бъдете положително мислещи. Направил съм всичко което трябва, дори им сложих двустранно фибран, мисля, че имат нужда от подхранване , но основното за тези писания беше идеята, с която се внушаваше да се центрофугира насред зимата мед, за да се освободи място? за снасяне на майката и други недомислени неща. Така,ahmed
-да си кажа направо- кое му е професионалното да си определиш среден % смъртност? wink;
Не е по темата но...След като не залагаш смъртност по колко резервни майки зазимяваш на 200 кошера?И на мен ми се изка да няма смъртност особенно на колегите който разчитат само на пчелите.Относно центрофугирането на меда през зимата разсъждавам така.Ако в кошера рамките са на половина пълни с мед и гониш ранна паша как по бързо да развиеш семейството да осигуриш място за пилото.Через разпечатване се осигурява място за пилото и едновремено подхранване.Но според мен по-бързо развитие ще се получи ако се отнемат примерно 2-3 пити с мед и им се сложат 2-3 празни или маломедни и веднага отгоре храна.Ако няма свободни подходящи пити се отнемат пити от семейството,разпечатват се така че отгоре да остане 4-5см меден венец и се центрофугира след което питите се връщат на семейството.Изкам да подчертая че това мероприятие се извършва ако гониш ранна паша,какъвто е случая с колегата Желев.При него бадема може да цъфне около 20февруари.Цитат:
Първоначално публикувано от Evgeni Petkov
Абе,колеги,за какво центруфугиране говорите през февруари,март?Че,то кокичетата след 10 дни ще цъфнат,да започнем да въртим отсега за да освободим място. :D :D
ЕВГЕЖИ ЗДР. АЗ НЕ ЗАЛАГАМ ПРОЦЕНТ ЗА СМЪРТНОСТ НО ПОЧТИ ВСЯКА ГОД. ИМА НЯКАКВА СМЪРТНОСТ.И ТЯ Е ОТ НУЛА ДО ПЕТ. и винаги грешката е в мен.нещо несъм направил както трябва.
Ако нямаш възможност, не означава, че не е възможно.Това са различни неща.Е, бадема при мен цъфти около 15 март.Но до датата ,която колегата посочи Минзухара е ПРЕЦЪФТЯЛ.Все тая.Друг е въпроса дали ти стиска.А друг, дали го допускаш.Зависи от екстрите!!И колко си подготвен. judge;Цитат:
Първоначално публикувано от buci59
Колеги луди ли сте?
Да вадите мед за да може да има майката къде да снася през зимата?
Да им затопляте питите за да ги усвоят по-добре?
Да им почистите килийките?, щото сами не могат.
Да храните ларви с пипета за да има повече пило?
А да сложите на пчеличките памперси да не се наакват докато спят през зимата?
Тук май ставаше въпрос за ЛР не за ДБ?
Ако семейството САМО , ще го повторя, САМО не може да освободи място за снясяне на майката за какво пчеларство става въпрос.
Горелката и без него.
Това мнение споделям напълно.Другото е страшна МЪКА по сред зима а не метод на пчеларстване.Цитат:
Първоначално публикувано от scutellator
Дано все пак това е било просто шега,на която доста от нас повярваха.Но какво пък,за празниците имаме нужда от нея. :D
1Април е далеч но...Аз само ще попитам-в кой случай според вас семейството ще се развие по-бързо.Ако им осигуриш място за осеменяване или да чакаш сами да си освободят.Според мен първия варянт печели поне една седмица. drinks;
Алексей за какво освобождаване на място говориш в края на зимата, твоите пчели не ядът ли?! Медови запаси трябват, не място. Място БОУ.Кога смяташ, че майката ще снесе във всички полупразни пити? Направи елементарни изчисления.Цитат:
Първоначално публикувано от Aleksey
Нямате спиране!!Дискусията стана заради мен,но аз си изтрих постовете.Така,че не нападайте колегата.Изтрих ги защото не смятам повече да осветлявам колеги от бранша с мои мисли.Темата е за МК система в частност ЛР.Не смятам да повтарям писаното от мен отново.Но знайте,че не сте осведомени изобщо за действията.Държа за извинение от ваша страна на Алексей.И колкото и големи букви да се пишат,значението няма да се уголеми.Така,че моля пишете с нормални букви.Зимата се намира единствено в главите ви.И не тя е страшна.Стращното е ,че и вие замръзвате с нея.Не мисля ,че сте готови да понесете разликата.Тя е навсякъде около вас.Аз и моите мисли не са заплаха за темата или пък за вашия авторитет.Не смятам за нужно да се доближавам до вашето ядро от мъдрост.Останете с огромните си познания и решения.Но докато не разберете,че зимата е преходен период, пролетта никога няма да дойде за вас.Няма капацитет в тоя Форум,който да ме убеди,че това което пиша е лъжа.(На никого няма да пригласям.И недейте да наричате мислите ми и мненията ми ШЕГИ.Такава категоризация може да направи някой от тези, които са запознати с пчеларството.От това, което срещам мога да заключа,че отношевието ви е доста заядливо.Ако не можеш да обориш една идея с факти ,не се бъркай в разговора.Нищо ,че си прочел две книги.Извинете ме за НЕ- то.Държа да се извините на Алексей!
Грешиш. Във втория вариант семейството ще се развие не само по-бързо, но и ще стигне по-далеч. Тук не става въпрос ти да ги чакаш сами да освободят място. Ако имат такива намерения - няма тебе дачакат я.Цитат:
Първоначално публикувано от Aleksey
Най-мразя да виждам плодник задръстен със захаросан мед. Виждал съм всякакви случаи - преграден, разполовен, или по какъвто и да е друг начин некомпактен плодник. Такива семейства и без това нямат живец във себе си. Те са като инвалиди на количка.
Ако едно семейство не може да се грижи само за себе си и да следва собствения си ритъм - горелката и без него.
Колеги правя си кошери със дълбоко дъно и имам едно питане към вас? Понеже ги правя със вътрешен фалц ако ме разбирате не съм специалист.Фактически корпусът влиза 8мм в дъното.Та въпросът ми е при рамка 240мм колко да правя корпуса? Какво разтояние трябва да ива примерно между рамките на долния и горния корпус?
Благодаря в аванс
Рамката на ЛР кошери би трябвало да е 230мм провери пак, а корпусите са високи 240мм. Когато сложиш рамките една над друга т.е растоянието между двете летви да е между 5-8мм.Вътрешните размери на корпуса са 450/375/240.Цитат:
Първоначално публикувано от evil_dea
"Опщоприето" е рамките да равнят с долния край на корпуса , а горният им край 7-8 мм. навътре ! Намен неми харесват "фалцове" където идае по кошера ! wink;
Благодаря за бързите отговори. Ще погледна пак за рамките колко са. Ако един корпус е 240мм мойте тогава трябва да ги правя 248 защото влизат един в друг 8мм така ли да разбирам. Значи между рамките в два корпуса трябва да има 5-8мм за да неги клеясват или да пускат далаци при по голямо разтояние.
Не ти трябват никакви фалцове.Аз слагам ограничителни летви отстрани на корпусите.Корпусите лежът директно един върху друг.Но пък както си решиш.Разгледай повече ЛР кошери и реши за себеси.Важното е да се работи лесно и просто.При по-голямо растояние между летвите на рамките пчелите го надграждат и се работи трудно.Цитат:
Първоначално публикувано от evil_dea
Ограничителни летви = первази ? Нали ?
Има мнение, че первазите крият дефекти в изработката!
Височината на корпуса е 240 мм, а рамките в него са 230 мм. Оставящ по 5 мм под и над рамките. Така като редиш корпусите, разстоянието между питите в тях е 10 мм. И колкото и да ротираш разстоянието е едно и също.Цитат:
Първоначално публикувано от evil_dea
Точно така.Цитат:
Първоначално публикувано от yuri
Ако разтоянието над рамките е 5 мм. , то това ще е и разтоянието до покривната табла , което е малко ! Ако всичките 10 мм. са над рамките , нещата в много аспекти се улесняват ! wink;
Особенно ако слагаш питки.При мен е точно така отдолу равни с магазина, а отгоре е около 8мм.Няма надграждане а пчелите минават спокойно.Цитат:
Първоначално публикувано от Бай Пчеличко
Да виждал съм кошери с первази.Мойте ДБ магазините са с первази.Но дълбокото дъно което купих от Младен Котларски е по този начин корпус в корпус.Вече направих 50 бройки от това дъно няма връщане на зад.
Малко за какво? Пчелите и майката (вкючително) минават спокойно при това разтояние. А освен това, моите табли имат перваз 5 мм и така отново разстоянието става 10 мм. Аз много рядко ползвам питки за подхранване и това не ми е проблем, но който иска да храни просто вместо табла слага найлон или платно от горе и готово.Цитат:
Първоначално публикувано от Бай Пчеличко
Полиетилена е желан при зимното съществуване на семействата.Има затоплящ ефект.Това докато не се появи пилото.Ако имаш табли като моите ,не ти трябва и при наличие на пило да го махаш.Но трябва да има странични отвори на таблата за извеждане на конденза.Те не са големи някъде от порядъка на 8 мм.Разстоянието между рамките е много точно и важно като част от мерките по кошера.Дори се обръща внимание и на материала на долна летва заради този размер.Често това опорочава цялата технология.Не бива да превишава тези 8 мм.Защото мостовете са големи и заемат и междурамията.10 мм е според мен даже голям размер.
Аз ползвам полиетилен след появата на пилото и то с цел да задържи конденза вътре в гнездото. Докато няма пило, няма за какво да ги затоплям.
И аз ползван полиетилен при зазимяването,та чак до трайно затопляне,след което връщам надрамъчните дъски.Нямам проблем с влажността и с развитието на с-та.Видно е и от снимката,която качих в темата СЕМЕЙСТВОТО ПРЕЗ ЗИМАТА.Номера е да успееш да ги зазимиш силни.
Колеги, моля проверете и потвърдете. Аз зная, че разстоянието между горна и долна част на каквото и да е в кошера ( рамки, подпокривна дъска, ханеманова решетка и т.н. ) трябва да е между 4.5 мм и 9 мм, в първия случай ако е по малко ще го запълват с прополис, а във втория, ако е по голямо от 9 мм ще градят восъчни мостове.
Поздрави и успех
Така е!Затова и посочих 8 мм.
Пчелите заклейват пространства, ако немогат да минат през тях, а при другите винаги ще има по някое мостче, което улеснява преминаването им. Важното е то да не е голямо и няма проблем с отделянето на корпусите и магазините.
Ще се опитам накратко да опиша моята техника на пчеларстване. Работя с корпусни кошери. За плодник ползвам 2 стандартни ЛР корпуса, а за медови, корпуси с височина 17 см и рамки -16 см. ( ДБ магазини, фарарови корпуси, полукорпоси или както и да ги наричате.) Медовите след пашата ги махам от кошера и ги складирам на "кумин", така ми е по лесно да обллужвам кошера. Имам няколко дълбоки дъна, но основно работя със стандартни такива. Зазимявам кошерите основно на тези 2 корпуса, с редки изключения, според силата на семейството. Работя по "американски " маниер със много мед за зимуване. През август, след като сваля магазините третирам срещу Вароа и ротирам корпусите. Обикновено пило има само в най-долния, който става горен, а този който отива от долу е изцяло запечатан с мед. Така остават да зимуват с отворен само долен вход и отворен мрежест отвор на дъното. Входа го стеснявам на 5-6-7 см, като превенция срещу кражби и налитане на оси. Стремя се до 25 дни да махна лентите с противовароатозния препарат, но не винаги успявам да се вместя в това време. През първата половина на Януари отварям кошерите за проверка на състоянието им, но без да размествам отделните пити. През февруари в зависимост от климатичните условия и дълготрайната синоптична прогноза, заменям покривните табли с найлон. Подхранване почти не ми се налага да правя през пролетта. През Март в зависимост от състоянието на семейството правя завъртане на горния корпус на 180 градуса. Когато пилото стане на 6-7-8 рамки правя ротация на корпусите. До акацията правя още 1-2 ротации. Обикновенно през втората половина на Април семействата са готови за поставане на медови корпуси. При мен акацията започва да цъфти около и след Гергйовден. Магазини слагам колкото се наложи и центруфужа само напълно запечатани пити, с малки изключения. Вадя меда веднъж или 2 пъти. Това е така поради липса на време, а и моята цел не е комерсиална в основата си и затова не държа на монофлорен мед. Но когато имам време вадя и такъв.
След като премине акацията, правя отводки по метода с налитане на стари пчели към кошери с празни пити и майка. Старото семейство отива на друго място или над новото. През Септември правя разбор на семействата и някои биват обединени. Целта е зазимяване на силни семейства с много мед, не нуждаещи се от моята намеса за успешно зимуване.
Това е в най-общи линии.
Ето моят метод на работа:
Работя с 8-рамкови ЛР кошери правени от мен,като на моменти вместо 8,работя с 9 рамки,за което ще обясня по-долу защо и как го правя.За плодник ползвам 2 корпуса,а нагоре за мед к-си,но колко,зависи от сезона и годината.Ще обясня метода си на работа,като започна от началото на самата календарна година,за да стане ясно как и защо го правя.
Районът където пчеларствам е може би най-северния и студен край на страната,както и най-медоносен,но това не ми пречи в първите дни след новата година да сложа по една питка /около 1кг/от чист мед направо в/у рамките,без значение дали имат или нямат мед,защото по това време те,пчелите са в най-горния корпус,където и винаги са били.Това става много бързо и лесно,защото от зазимяването до акациевата паша гнездото ми е покрито с найлон,който само се повдига и поставя питката.Мнозина ще попитат-не се ли мачкат пчели така?Не,защото нямам табла отгоре,а найлона купира релефа на питката,така,че тези опасения са излишни.Над гнездото обаче и под капака на кошера в посочения период винаги имам празен к-с пълен с възглавница от затоплящи материали.Същата процедура се повтаря още 1-2 пъти през 14-15 дни.Около 15-20 февруари в с-та вече има доста пило и в първия удобен момент правя нещо,което малко го правят-без да правя проверка на с-та но сигурен,че вече имат доста пило/което си личи и по кълбото/,слагам рамка пълна с прашец в средата м/у пилото.Така рамките в кошера са вече 9,като разстоянието м/у тях го намалям от 12 на 8-9.Това намаляне на разстоянието в междурамието спомага за още по-бързото развитие на с-то.Друго нищо не правя,но по този начин създавам още по-добри условия за затопляне,а питата с прашец е първата скорост за излитането на с-та напред.Втора пита с прашец поставям след около 15-20 дни или около 10-15 март,но всичко това е свързано с времето в природата и точни дати няма.През това време вече правя и пълния преглед на с-та,когато и завъртам корпусите на 180гр.както и ротирам някой от тях.Всичко това го правя така рано за мнозина от вас,защото при мен първата паша от рапица идва около 15-20 април и с-та трябва да са готови за нея и снесените яйца през периода 10-30 март ще бъдат работни пчели точно в периода 20.04-10.05.За рапицата слагам к-с за магазин,който отделям с ХР от плодника.През този пролетен период,когато има изобилие от прашец,си заделям две пити с такъв за онзи период в следващата година,за които вече писах.След рапицата като паша идва акацията,когато вече с-та ми са изключително силни и за да не ги "изтърва",защото времето почти винаги е променливо,правя следното:над магазна поставям отделно,дъно с отворен кръгъл вентилационен отвор,махам възглавницата със затоплящите м-ли от най-горния к-с и го поставям в/у дъното,но с обърнат вход,където правя отводка с 3-4 рамки пило и пчели.Нещата така съм ги подготвил,че след ден-два в отводката да се излюпи майка от маточник,който съм си произвел.На свободното от пило място поставям празни пити а не ВО,като броя на рамките отново го връщам на 8 и си остават толкова до следващата година,до периода,който вече споменах.Дори и при поставянето на втори к-с за мед,отводката си стои най-горе в кошера.След пронасяне на майката в отводката /маркирам я и отново обръщам входа в нормална посока/ в края на акациевата паша,отново вадя 2-3 рамки с пило и пчели и ги качвам в отводката,като по този начин разтоварвам основния кошер от пило и пчели с цел противороево,и засилвам самата отводка.Така за кратко време се създава една много силна отводка,която по-късно ще ми бъде страшно необходима и полезна.В общ план,това са и мерките,които взимам за да не ми се роят с-та.Ако отводките се засилят до толкова,че да им стане тясно,прехвърлям рамки с пило на някои по-слаби с-ва или правя нови отводки,там,където майките не са се оплодили.Стремя се да имам маточици почти през целият сезон,защото винаги трябват,но това е обемна,подредена и не лека работа.За слънчогледовата паша,правя основното и най-важно нещо,след създаването на отводките-обединявам ги със семействата от където съм ги създал.Процедурата е много елементарна-махам дъното в/у което е била отводката и затварям входа.Вярно е,че пчелите от отводката блуждаят за известно време,но до края на деня се преорентират към основния вход на кошера.Тъй като ползваното дъно на отводката беше с отворен вентилац.отвор,миризмата в кошера е една и няма бой м/у пчелите.След около седмица пренареждам корпусите,като к-са с отводката я свалям под ХР и не се интересувам,коя майка ще остане,в 90% от случаите това е младата.С всичко това направих 3 много важни неща:1.Създадох условия с-та да не се роят,като създадох отводка.2.Засилих основното с-во с цял к-с пчели.3.Смених си майката в с-то.Тогава и слагам ВО за градеж в к-са за мед.Роевия период е преминал отдавна и всички пити са изградени перфектно.Лично за мен ми е нужно всяко с-во да ми изгради 4-5 пити за да си подменя старите в с-то,които постепенно изтеглям и бракувам.
След изваждане на меда,корпусите ги връщам на същите места,над ХР за да ги почистят и стоят така около 10 дни.В първите дни на август поставям и лентите против акар /в периода без пило,след ноември,третирам и с ОК/а когато ги вадя след 35-40 дни с едно отваряне на кошера правя и основното подреждане на с-то а именно:върху дъното поставям корпусите с празните и почистени рамки/обикновенно 2бр/,върху тях поставям к-са с меда,който съм отделил за пчелите,но го отделям от долните корпуси с найлон,като в предната страна оставям прозорец по цялата ширина на к-са от около 2-3 см.Над к-са с меда е к-са с пилото,което все по-вече намалява.Покривам с найлон и отново к-са с възглавницата.През следващите дни и седмици,пчелите пренасят мед от долния к-с нагоре и си оформят гнездото,така както те си искат,аз по-вече не се намесвам.В по-късен етап поставям и мишипредпазители,които аз съм си правил,и които са много удобни и ефикасни.През цялата година,дънният вентелационен отвор е винаги отворен,а входа на пчелите е на самото дъно,като в различните периоди е и различно голям.Кръглият вход на корпуса с пилото отварям само през пролетта,когато пилото нараства и с-то има нужда от много кислород.За питите не ми трябват условия за съхранение,защото по начина по който ги съхранявам,няма молци.
Колеги,сигурно съм пропуснал нещо,в желанието си да обясня почти всичко,за което моля да ме извините.
Благодаря на Юри за изчерпателната информация! Би ли описал по-подробно, при поставянето на празни медови полукорпуси, поствяш ли ХР под тях? Забелязал съм, че пчелите трудно усвояват новодобавен корпус с празни пити. А ако под него има и ХР, усвояването ще е още по трудно. Не знам кога ще започнат да го пълнят с мед и дали градят восъчни основи над ХР. Колко рамкови са ЛР кошерите ти.
Колега buci59, благодаря за изчерпателното поднасяне на твоя начин на работа ! Искам само да попитам какви ханеманови решетки ползваш за осмачетата ? Режеш ли ги , или ползвш 1/2 от пластмасовите за 10так , като доизграждаш с дървена рамка ?
Да,режа ги.Ползам метални и пластмасови,и по-съм доволен от вторите.
buci59 kак съхраняваш питите с прашец?
Васко, корпусите са 10 рамкови. Имам само няколко ханеманови решетки, но и тях рядко ги ползвам за отделяне на медовите корпуси от плодниковите. Относно градежа на ВО над ХР, да правятго, стига да има необходимите по принцип условия за градеж. И още едно уточнение. Като поставям повече основи, примерно 5-6, не ги редувам с изградени пити, а ги слагам една до друга. Ако пашата е започнала, ги слагам в средата, ако още не е, ги слагам в двата края. В противен случаг пчелите започват да слагат нектара в изградените пити и много по често, надграждат тях, вместо да градят основите.
В магазинните корпуси-временно,или във фризер ракла.
Да, това за редуването на основа с изградена пита има смисъл само ако питата е с открито пило. Тогава не надграждат. В книгите на А. Грънчаров препоръчва, плодника да се стесни по време на главната паша, да се ограничи площта за яйцеснасяне, за да се освободят повече пчели за събиране на мед. При твоя двукорпусен плодник има опасност по време на главната паша голяма част от пчелите да гледат пило и да съберат по-малко мед. Забелязваш ли такова явление?
Ами всъщност не. при обилна паша, каквато е акацията пчелите сами блокират майката само в първия корпус, а ако акацията пропадне (както 2010), до слънчогледа обикновено втория корпус вече е пълен (ако е необходимо и с подхранване) и майката си остава да работи долу, а пчелите си слагат в магазините, и ХР не е необходима. Поне така се случва при мен.
Цитат - "При твоя двукорпусен плодник има опасност по време на главната паша голяма част от пчелите да гледат пило и да съберат по-малко мед."
Това са митове и легенди[/quote]
Зависи от региона.При мен е точно така,ако не се ограничи майката....много малко мед(е.и му майката).Уточнение:нямам рапица,акация(мн.малко),слъ чоглед.Пашата е около 15.06-05.07(има изключения).Така,че не са "митове и легенди".Всичко е много специфично и човек стига до това кое най-добро за неговия регион чрез...ПРАКТИКАТА(опит).Ако целта на сайта е да помогнем на начинаещите(също така и ние да научим нещо ново),нека не се изказваме крайно,защото няма да бъдем прави! hi;
Ти започваш да влизаш в час! Точно това е целта на този форум - да научаваме неща един от друг, а не безогледно и без аргументи да отричаме споделено от други!
Добре, блокиране на майката- да кажем 10 дни-което означава 10000 пчели по малко в кошера след три седмици, след това липса на млади пчели за хранене на пилото, старите трябва да се преквалифицират - ппедполагам всичко това е със съответните последствия за силата на кошера и приноса на нектар. Дайте, ако обичате малко светлина в тази посока.Цитат:
Първоначално публикувано от yuri
Христев, в един ЛР корпус има около 65 000 килийки. Ако майката снася по 2000 яйца на ден, значи за 20 дни ще снесе около 40 000, докато започне да се излюпва пилото. А и практиката ми показва, че такъв обем е напълно достатъчен. Семейството не отслабва в никакъв случай, дори след акацията аз му отнемам всички летящи пчели.
Това е вярно при условие,че имаЦитат:
Първоначално публикувано от yuri
ХР между 1-ви и 2-ри корпус ,иначе майката ще бъде блокирана,а най-вероятно ще си снася и във втория корпус и в магазините....Венер е открил нещо много важно,а именно:над плодника ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ХР,а върху нея дали м-н или корпус пълен с мед(може и със запечатано пило)Само по този начин първия корпус е изцяло свободен за снасяне на майката и пилото наиснина е до горната летва,без никакъв венец от мед,само в крайните има малко.Това,което написах е част моя начин на работа с пчелите и при мен действа безотказно.
ХР е единия вариант. Другия е ако втория корпус е изцяло запечатан с мед. А ако и магазините над него са напръскати с нектар, до сега никога майка не се е качвала там.
Дори и да е изцяло запечатан втори к-с, ако няма ХР пчелите оформят венец над пилото sadsmile; При мен така се получава.Колкото до това дали ще се качи в магазините,през 2010г имах случаи на 2-ва кошера,където майката беше минала и през ХР,и през корпуса с мед и си снасяш най отгоре.Познайте колко мед извадих от тези кошери? sadsmile;Цитат:
Първоначално публикувано от yuri
По ми беше лесно да не вадя,защото почти нямаше пита без пило, па макар и по едно "кръгче"(все пак извадих по някоя пита) wink;Цитат:
Първоначално публикувано от gojyto_
Колкото до пашата-слаба.Има един период около 20-25дни,когато започне да цъфти липата и разни треви.През другото време ако има дъжд не се налага да се подхранват.В зависимост от семейството ги държа най-често:8р. на четири корпуса,10р на три корпуса.Има и семейства рекордьори,които искат по още.
Разбира се и това е възможно, но при мен е по-скоро изключение.Цитат:
Първоначално публикувано от ceco_lovech
Юри, интересно ми е какво правиш, когато засадят рапица? При твоята технология с двукорпусен плодник, предполагам,че ще вкарат доста рапичен мед в плодника. Ваденето му от там е доста трудно, но необходимо за нормалното зимуване на пчелите. При мен засадиха за първи път рапица и още нямам практически опит с нея. От прочетеното по въпроса стигнах до идеята да стесня максимално плодника преди цъфтежа, за да не могат да вкарат рапичен мед там. Това значи еднокорпусен плодник по Венер или нещо подобно.
:D Васко, ще му мисля ако се случи. До сега при мен никой не е сял рапица. И аз нямам никакъв опит с нея.
Аз също ползвам два корпуса за плодници и 2-3 магазина за мед. Не ползвам ХР, а съм с по- малко пити в магазините и нямам проблеми с качването на майката. А що се отнася до рапицата и сложения мед от нея в плодниците то в повечето случай си го изяждат в периода на безпашие между акация и слънчоглед и го превръщат в пило.
Точно така:еднокорпусен с ХР и отгоре дали м-н или к-с с мед(или с люпещо се пило).Гарантирам ти, че в плодника няма да имаш грам мед от рапица.(всичкия ще е отгоре)Успех.Цитат:
Първоначално публикувано от valaz
П.П.За да излизат търтеите,но и да не си извадят свищева майка отваряш вход ако имаш на ХР-ка,ако не на коруса над ХР с монтирана единична пчелогонка.
В момента кошерите са ми с по два корпуса и зимуването върви добре. Чудя се напролет как да процедирам с поставянето на третия корпус, като нямам нито една изградена рамка в повече. Миналата година сложих цял корпус с основи, но никаква пчела не влезе там и така си и останаха неизградени. После се изроиха... sadsmile; Бихте ли ми препоръчали някаква схема с коята, малко по малко да придавам основи за строеж през годината?
В централна северна България съм. Имам умерено количество рапица средата-края на април и акация в началото на май
stan, и аз съм на твоето положение. Нямам нито една изградена пита. Така беше и миналата година. Тогава разделих изградените пити в двата корпуса и ги сложих в средата. От двете страни на предпоследна позиция сложих по една основа и останалото място допълних с основи, че дори бяха и пластмасови.Получи се номера.